
NEWS
DHAKA MONDAY APRIL 7, 2025 

CHAITRA 24, 1431 BS        2

Workers preparing and arranging ledgers at a shop in Chattogram’s Andorkilla on Saturday. The demand has skyrocketed ahead of 
Halkhata, a festival the traders celebrate by starting afresh with a new book on Pahela Baishakh, with the hope that all customers 
would settle their dues before the Bangla New Year. PHOTO: RAJIB RAIHAN  

Army chief 
leaves Dhaka 
for Russia, 
Croatia
UNB, Dhaka

Chief of Army 
Staff General 
W a k e r - U z -
Zaman left 
Bangladesh for 
Russia yesterday 
morning on an 
official visit.

Following his stay in Russia, Gen 
Waker will travel to Croatia on April 
10, according to a press release from 
the Inter-Service Public Relations 
Directorate.

During the visit, he will hold 
courtesy meetings with senior 
military and civil officials of both 
the countries and exchange views on 
enhancing bilateral cooperation in 
defence and related sectors.

He is also expected to visit several 
military installations and arms-
manufacturing facilities, the ISPR 
said.

After wrapping-up his visit, the 
army chief is scheduled to return 
home on April 12.

61 pro-AL lawyers land 
behind bars
FROM PAGE 1

The court, however, granted former 
president of Dhaka Bar Association 
Abu Sayeed Sagar and 18 female 
lawyers bail in the same case.

Judge Md Zakir Hussain of Dhaka 
Metropolitan Sessions Judge’s Court 
passed the order after the accused 
appeared before the court and 
submitted bail petitions through 
their lawyers.

During the hearing, the defence 
lawyers told the court that their 
clients had received anticipatory bail 
for eight weeks from the High Court.

The HC also asked the lawyers 
to surrender before the lower court 
before the expiration of that bail. In 
compliance with the court order, 
their clients surrendered and sought 
bail, the defence said.

The prosecution opposed the bail 
petitions saying that the charges 
brought against the accused were 

serious and heinous. 
The judge then ordered law 

enforcers to send them to Dhaka 
Central Jail in Keraniganj.

On February 6, lawyer Mohammad 
Ali Babu filed the case against 144 
pro-AL lawyers for assault, vandalism, 
and attempted murder on August 4 
last year.

According to the case statement, 
the pro-AL lawyers illegally assembled 
outside the Dhaka Bar Association 
building on August 4. The pro-AL 
lawyers attacked other lawyers and 
members with sticks and explosives.

The accused also vandalised 
the chambers of pro-BNP lawyers, 
damaging documents, including 
bank cheques.

The complainant was allegedly 
attacked by the group while he was 
returning to the Bar Association 
from a court that day.

How our media got politicised
FROM PAGE 1

However, the licensing of these channels 
came with specific terms and conditions 
that would remain in effect permanently.

These conditions included broad 
and ambiguous requirements, such as 
maintaining “respect for Bangladesh’s 
history, culture, liberation, the spirit 
of the Liberation War, and social and 
religious sentiments”. Additionally, 
broadcasters were prohibited from 
airing content that could be seen as 
undermining “sovereignty, national 
unity, development, and the national 
image”.

The conditions also required 
broadcasters to air special programmes 
on August 15, March 17 (Bangabandhu 
Sheikh Mujibur Rahman’s birthday), 
and other significant dates related 
to the Liberation War. However, this 
particular clause was revoked during the 
subsequent BNP tenure.

In 2001, after the BNP government 
came to power, the High Court revoked 
ETV’s licence, and intelligence agencies 
seized broadcasting equipment from TV 
stations, citing the need to halt terrestrial 
broadcasting. As a result, the channel 
was shut down. It was only after 2005, 
when the new owners of ETV agreed to 
operate solely as a satellite channel, that 
it was allowed to resume operations.

During the BNP tenure, 10 television 
channels began transmission – NTV, 
RTV, Banglavision, Boishakhi TV, Desh 
TV, Channel One, Islamic TV, SNTV, CSB 
and Diganta TV.

“There are allegations that these 
channels were given licences on political 
grounds, because their owners are either 
directly or covertly related with BNP,” 
says the report.

Both NTV and RTV belonged to 
Khaleda Zia’s private secretary and 
parliamentarian Mosaddek Ali Falu. 
When Falu was jailed in 2007, RTV 
changed hands and went over to Bengal 
Group. There are allegations that a state 
intelligence agency was involved in this 
share transfer, noted the report.

Channel One’s owner was Giasuddin 
Mamun, known to be close to BNP acting 
chairperson Tarique Rahman.

Khaleda Zia’s parliament adviser 
and MP Salauddin Qader Chowdhury 
got the licence for CSBTV, while BNP 
parliamentarians Mushfiqur Rahim, 
Salahuddin and Nasiruddin Pintu were 
given licences for DeshTV and SNTV 
respectively.

Khaleda Zia’s brother Maj Gen (retd) 
Sayeed Iskandar brought forth Islamic TV 
and former city corporation mayor Sadek 
Hossain Khoka was behind Banglavision, 
notes the report.

Boishakhi TV’s owner AYM Kamal 
was close to BNP leader Mirza Abbas, it 
says.

CSBTV’s licence was cancelled 
during the 1/11 caretaker government on 
allegations that it was broadcasting anti-
government content.

The 15-year-AL regime was one of 
anarchy, says the report.

To ensure the media followed its 
instructions, the government offered 
various incentives and took punitive 
measures. It exercised control through 
mechanisms such as granting 
publication and broadcast licences, 
imposing excise duties, regulating 
government advertisement allocations, 
delaying ad payments, restricting access 
to government establishments and 
official programmes, issuing threats, 
engaging in harassment, and even 
resorting to violence.

When granting media licences, the 
most influential factor became the 
political affiliation of the investor or the 
media outlet, says the report.

Even in the absence of evidence 
showing relevant experience or proof 
of the required capital investment, 
applicants who identified as “Awami 
League supporters” or claimed they 
intended to establish a TV channel to 
promote the ideals of the Awami League 
were given priority, it says.

Journalists who acted as sycophants 
of Sheikh Hasina were given multiple 
licences for TV channels, or placed 
as editors and chief executives in 
organisations, or given jobs as press 

officers in foreign embassies.
These media organisations became 

the mouthpieces of the ruling Awami 
League and it became a rule to slander 
the opposition and portray opposition 
activists as criminals.

Any time anyone presented a 
dissenting opinion on screen, the state 
intelligence agencies were activated to 
remove their presence on TVs, the report 
says.

Many news managers and 
journalists were summoned to the DGFI 
headquarters and threatened, and in 
some cases, their employers were forced 
to fire them

The AL administration shut down 
Diganta, Channel One, Islamic TV, and 
SNTV.

Between 2009 and 2014, 27 television 
stations were issued licences.

“These licences were given to AL 
party members, their family members or 
business groups closely allied with them.” 

While inspecting the licences of 
different houses, the media commission 
found that the relevant ministries did 
not even put up a semblance of verifying 
the documents submitted with the 
applications.

“Verifying these documents should 
have taken a while, but it can be noticed 
that at least seven channels were given 
licences within 3-4 days of application 
[submission],” says the report. “It is clear 
that these licences were given on political 
grounds.”

In addition to the terms defined in 
1996, the AL government also attached 
conditions like one stating that the 
stations must broadcast content 
advocating against terrorism, criminal 
activities, and political violence. It also 
became mandatory for them to transmit 
via Bangabandhu satellite.

“Such terms and conditions, especially 
the ones that are politically driven, will 
make it impossible for any media to 
operate in an impartial and independent 
manner. These terms and conditions 
force the TV channel to always be pro-
government.”

The national broadcast policy states 
that radios, TVs and online platforms 
cannot broadcast anything that is “anti-
state”, “hurts religious sentiments”, 
or “alters the historic heritage of 
Bangladesh” or does not conform to the 
laws, culture, and heritage of the country.

The kind of restrictive terms and 
conditions that are relevant for TV 
stations, are also applicable for FM radio 
stations, notes the report.

The channels too made pledges to 
serve the AL when applying for licences.

For example, when AsianTV was 
launched by the chair of Bangabandhu 
Shainik League Harun-Or Rashid in 
2011, he said that he wanted to establish 
a TV station to be a part of “Honourable 
Prime Minister Sheikh Hasina’s vision to 
create a digital Bangladesh”. He was then 
a parliamentarian.

Salman F Rahman and Nazmul 
Hasan Papon were granted licences 
for Independent TV after pledging to 
“support the activities of the Awami 
League government”. At the time, Papon 
was a member of parliament, while 
Salman secured a loan of Tk 300 crores 
from banks to establish the channel.

Morshedul Alam, the chairman of 
Bengal Group, was granted Channel 52 
after committing to implement “Vision 
2021”. Similarly, the application for 
Channel 21 pledged to fulfill the Awami 
League’s vision of establishing “Vision 
2021 and a Digital Bangladesh”.

In 2022, Titas TV was bought by 
Bashundhara Group and renamed 
TSports. Titas TV’s application for 
licence stated its commitment to “create 
the Golden Bangla that embodies the 
spirit of the Liberation War, and that 
was dreamt of by the best Bangalee in 
a thousand years, Father of the Nation 
Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman”.

When Bangladesh Chhatra League’s 
former general secretary Ismat Kadir 
Gani applied for Channel S in 2021, he 
identified himself as a “committed worker 
of the Awami League”. He used the logo 
of Mujib’s centennial on his application 
and declared his commitment to work 
to implement the Father of the Nation 

Bangabandhu’s dream.
Global TV’s application by AL 

parliamentarian Mamunur Rashid 
Kiron said the channel wants to begin 
broadcasting to implement a Bangladesh 
whose ideals are governed by those of 
the Father of the Nation Bangabandhu 
Sheikh Mujibur Rahman. He also said 
that the channel would partake in 
Sheikh Hasina’s dream to create a Digital 
Bangladesh.

Channel 9’s application stated, “Our 
channel will highlight the development 
activity of ‘Vision 2021’. As part of 
a pro-liberation force, we will focus 
on the development activity of the 
present government to build a digital 
Bangladesh.”

Contacted, Channel 9 Managing 
Director Enayetur Rahman Bappi said, “I 
had simply purchased the licence. I don’t 
know on what grounds the channel got 
the licence.”

Channel 9’s licence was sought by 
Brig Gen (retd) Syed Shafayatul Islam, 
who was the former general secretary of 
AL.

Duronto TV was given a licence at 
a time when its owner, former state 
minister for foreign affairs Shahriar 
Alam was himself a member of the 
parliamentary standing committee 
on information and communication 
services.

Green TV’s owner Syed Golam 
Dastagir Gazi applied for licence in 2013 
pledging to implement Bangabandhu’s 
vision and ideals, Sheikh Hasina’s dream 
Bangladesh, and AL’s Vision 2021.

DBC Channel got its clearance in 
only three days while Iqbal Sobhan 
Chowdhury was Sheikh Hasina’s press 
adviser.

Bashundhara Group’s News24 and 
AL politician Kamal Ahmed Majumdar’s 
Mohona TV continued to broadcast 
misinformation against their business 
and political rivals, unabated because 
they were close to the government, reads 
the report.

Then parliamentarians Saber Hossain 
Chowdhury, Mohibul Hasan Chowdhury, 
Bidyut Barua, Mofazzal Hossain 
Chowdhury Maya, Obaidul Muqtadir 
Chowdhury, Apu Ukil and AL’s business 
ally Chowdhury Nafeez Sarafat were all 
given licences to launch online portals 
based on their close political relationship 
with the party.

The AL muzzled three private TV 
stations which had obtained licences 
during the BNP-regime, and stopped 
publication of the BNP-leaning Amar 
Desh. Its editor and publisher was 
arrested and jailed for five years. He 
faced as many as 124 cases including one 
accusing him of plotting to kidnap and 
murder Sajeeb Wazed Joy.

Jaijaidin Editor Shafiq Rehman was 
also accused in the same case and placed 
on remand. In 2019, Abul Asad, the 
editor of Dainik Sangram was jailed for 
five years.

Prothom Alo Editor Matiur Rahman 
was slammed with 55 cases under the 
Digital Security Act and The Daily Star 
Editor Mahfuz Anam faced 84 cases, of 
which 16 were for sedition.

Journalist leaders Shawkat Mahmud 
and Ruhul Amin Gazi were jailed for 
more than a year, and journalist Oliullah 
Noman was arrested.

ETV’s chairperson Abdus Salam and 
journalist Kanak Sarwar were jailed for 
broadcasting a speech of BNP acting 
chairperson Tarique Rahman.

The commission noted that such 
media outlets, particularly those who 
had encouraged the deposed prime 
minister to repress the July-August mass 
uprising, whitewashed their AL links by 
replacing them with those of the BNP.

Many journalists were politically 
pressured to leave their positions while 
many TV channels fired their staff 
members in managerial positions and 
replaced them with journalists identified 
to be from “anti-Awami League politics”. 
The commission documented massive 
overhauls in 29 media organisations.

“The level of change we have seen 
in the media is unprecedented,” 
commented Abul Kalam Azad, one of the 
researchers who worked on the report.

Nagorik TV, a channel owned by 

Mohammadi Group’s owner Rubana 
Huq and her son Navidul Huq saw the 
most number of staff members being 
fired, 40 in total. This includes their 
head of news, Dip Azad and two news 
editors. The commission spoke to many 
from the station who said that Azad, a 
secretary general of the AL-faction of 
Bangladesh Federal Union of Journalists, 
was considered a liability by the channel.

Navidul said that the cuts had nothing 
to do with August 5.

“Media-spending had gone down and 
we had started downsizing in 2023. We 
cut 20 people from the news team and 
reduced our overall manpower by 30-40 
percent. All were paid full compensation. 
This was done in response to market 
conditions.”

He said no journalist was terminated 
because of allegations of being 
politicised.

Especially outside Dhaka, journalists 
have been accused of being AL 
supporters and booked under different 
types of legal cases, including murder 
charges.

In Ekattor TV, the channel’s chief 
Mozammel Babu, who had been widely 
criticised for turning the station 
into a mouthpiece for the Hasina 
government, was removed, and its special 
correspondent Shafique Ahmed, who 
covered the BNP, was given the charge of 
chief operating officer and head of news.

Shafique said, “I have been a journalist 
for 26 years and a planning editor 
and senior special correspondent at 
Ekattor TV. I was promoted based on 
my qualifications. Everyone knew about 
the work of this TV before August 5. 
After August 5, I asked the board if they 
wanted to be a political mouthpiece, and 
they said they did not. Ekattor’s editorial 
policy and chair’s directive is to make it a 
TV for the people.”

All five media organisations owned 
by the Bashundhara Group have 
experienced massive changes. Right 
after August 5, Kader Gani Chowdhury, 
a member of BNP Media Cell and Ziaur 
Rahman Foundation, was given the 
charge of East West Media Ltd, as a 
deputy managing director. Kader used 
to be a journalist at the pro-BNP Dainik 
Dinkal.

Abu Taher, executive editor of 
Bangladesh Pratidin, was appointed 
editor of the newspaper in late August 
last year. Taher had been elected as the 
senior vice-chair of the Jatiya Press 
Club from a BNP-Jamaat supported 
panel. Following the ouster of Hasina, he 
became the chairperson of the Club.

Bashundhara’s newspaper Kaler 
Kantho, television station News24 and 
online portal Banglanews24.com also 
saw a multitude of staffing changes in key 
positions, with BNP-leaning individuals 
being promoted, notes the report.

“We have learnt that these were done 
in consultation with the political party 
itself,” said Azad.

At the Beximco-owned Independent 
TV, the heads of news retained their 
positions, but their authority was curbed. 
A journalist named Mostafa Kamal, who 
the report identified as belonging to the 
BNP camp, has been given control over 
the station as its main head of news. 
Following August 5, when crowds tried 
to attack the television station, Kamal 
tackled the situation. Ashish Saikat, who 
had previously held that post, was asked 
not to come back to work.

In DBC TV, four people in managerial 
positions lost their jobs, and Samakal’s 
BNP-beat journalist Loton Ekram was 
recruited as an editor at the station.

At Boishakhi TV, the head of news 
was replaced with Ziaul Kabir Sumon, 
who had worked at Diganta TV in the 
past. Their news editor was replaced by a 
reporter who covered the BNP beat.

At Desh TV, the AL-beat reporters 
were fired and their managing director 
was arrested and jailed on charges of 
attempted murder.

The media institutions, criticised for 
being allies of the deposed dictator, have 
neither reflected on their past actions, 
nor apologised, and are going about 
business as usual. 

When the commission invited them 
to critically assess their past coverage, the 
commission faced their reluctance. 

Dhaka confident  of  
riding out tariff storm
FROM PAGE 1

For example, Bangladesh is now 
exporting small plastic bags worth 
$4 million per month, with the US 
as the largest and fastest-growing 
destination. “We cannot, and should 
not, ignore this market.”

Manzur said he hoped the 
government’s outreach to the US 
would yield results quickly. “I hope 
that within the next 24 to 48 hours, 
we’ll be able to give our buyers some 
really good news.”

Former BGMEA President Rubana 
Huq echoed this hope. “We’re 
expecting a letter from our side 
that President Trump might tweet 
himself. That’s the kind of impact 
we’re aiming for.”

Tapan Chowdhury, managing 
director of Square Pharmaceuticals 
Ltd, said the business community 
was “truly worried”. However, after 
Sunday’s discussions, they see a 
roadmap.

Chowdhury also called for support 
for other industries than garments. 
He said India once supplied about 
30 percent of US pharmaceutical 
imports, and it has already lost some 
of that share in the sector, causing 
a drop in the share prices of Indian 
companies.

“This shift presents an opportunity 
for Bangladesh, especially for 
our pharmaceutical industry. 
Opportunities are emerging from all 
directions. For policymakers, this is a 
pivotal moment,” he added.

Finance Adviser Salehuddin 
Ahmed said Bangladesh was 
prepared to expand its commercial 
ties with the US, even if with the 
import of more essential goods such 
as LNG. 

He emphasised that the 
government will ensure that exports 
from Bangladesh continue to 
flow. “Our garment sector is more 
competitive than many others. 
American consumers know this, 
and we aim to strengthen that 
perception further through private 
sector efficiency.”

Ahmed also stressed that beyond 
goods, there are many services 
Bangladesh can import from the US 
and offer other services in return.

Addressing the complex nature 
of trade barriers, he said: “Tariffs 
don’t always tell the full story. 
Non-tariff measures -- regulations, 
certifications and customs delays 
-- can also distort trade. We want 
to make sure American businesses 
don’t face unnecessary hurdles 
here.”

The government, Ahmed said, 
will work quickly to rationalise and 
streamline those barriers.

Commerce Adviser Bashir Uddin 
said they agreed that the tariff and 
non-tariff barriers in US-Bangladesh 
trade should be reviewed.

“Accordingly, we are taking steps 
to reassess and remove tariff-related 
and non-tariff barriers that hinder 
our trade,” he said.

Planning Adviser Wahiduddin 
Mahmud said other countries like 
China and those in Europe were 
retaliating against the US over new 
tariffs, and it was unclear where the 
trade war would stop. 

“The whole world will be jolted. 
But for us, things are going on 
according to the plan,” the adviser 
said. 

He also said it was not possible to 
pass the burden of the hiked tariffs 
on to the workers. “Wage cannot be 
reduced. We rather need to improve 
productivity and capacity to supply 
world-class garments.”

Khalilur Rahman, the chief 
adviser’s high representative on 
Rohingya and other priorities, said 
the government has been discussing 
this matter with US authorities since 
February. “Today, I feel encouraged 
by our discussion with the business 
community.”

He said the Bangladesh 
ambassador to the US spoke with the 
Assistant US Trade Representative. 
“The signals we’re receiving from 
there are aligned with our thoughts. 
So, we believe we’ll be able to finalise 
our positions within a day or two.” 

Earlier, Bashir Uddin said he 
consulted US Embassy Chargé 
d’Affaires Tracey Ann Jacobson 
about communication strategies 
for negotiation with the US 
government.

4-yr-old raped while 
visiting grandparents
Imam sent to jail over rape of 
teenager with disabilities

OUR CORRESPONDENT, Benapole

A four-year-old girl was raped allegedly by her step-
uncle while she was visiting her grandparents’ house 
in Maheshpur upazila of Jhenaidah on Friday night.

Police found out about the incident yesterday 
after she was admitted to a hospital. No arrest was 
made and the family was yet to file a case till the 
writing of this report last night around 9:00pm.

The accused has been on the run since the 
incident came to light.

According to the girl’s relatives, she went to visit 
her grandparents with her mother on Thursday. 
On Friday night, the child’s step-uncle took her 
to a field and raped her. Later, the child told her 
family about the incident.

She was taken to Jibannagar Upazila Health 
Complex first and then sent to the One Stop 
Crisis Centre of Chuadanga Sadar Hospital, said 
Mostafizur Rahman Sujan, medical officer at 
Jibannagar Upazila Health Complex.

Jibannagar Police Station Officer-in-
Charge Mamun Hossain said, “The child lives 
in Jibannagar, and the incident took place in 
Maheshpur. However, if a case is filed with this 
police station, we will investigate and take action.”

Meanwhile, in Brahmanbaria, a district court 
yesterday sent a man to jail in a case filed over the 
rape of a 17-year-old girl with physical disabilities 
in Bancharampur upazila on April 1.

SEE PAGE 6 COL 5  

City


