DHAKA SATURDAY OCTOBER 5, 2024

ASHWIN 20, 1431 BS
The Baily Star

City

NEWS

Vehicles leaving Dhaka for the northern districts are stuck in a 25km gridlock from the eastern end of Bangabandhu Bridge to the bypass road in Tangail
town. Highway police said the jam was created due to heavy flow of traffic, incessant rains, and reckless driving. The photo was taken at Rasulpur in

Tangail Sadar upazila around 4:00pm yesterday.

PHOTO: STAR

Malaysia may consider entry of 18,000 workers

FROM PAGE 1

airport and attended bilateral talks
with the chiefl adviser at the hotel.
He left in the evening after meeting
President Mohammed Shahabuddin

at the Bangabhaban.
Ibrahim said that he would
consider the entry of 18,000

Bangladeshis to his country as soon
as possible, if all conditions are met.

These  Bangladeshi ~ migrant
workers could not reach Malaysia by
the May 31 deadline mainly because
of shortage of flights.

Asked about a cartel dominating
overseas recruitment, Ibrahim said
the matter had been discussed.

“Any differences between
contending companies is not my
concern. Our concern is to make sure
whatever is decided must be followed
through. We need workers. But they
cannot be treated as modern slaves,
no matter if they are from Bangladesh
or India or Indonesia or other
countries. I have said this publicly in
the past,” he added.

The so-called recruitment agencies
must strictly adhere to policies, he
said.

Prof Yunus said the Rohingya
crisis was a cause for concern for the
whole world, terming it a “ticking
time bomb”.

“We will keep raising the issue.
Malaysia will be supporting us in
raising that. We can’t waitindefinitely.
This is something we have to resolve
as soon as possible.”

He wurged the international
community to work together to
resolve the crisis.

To boost bilateral trade, it is
imperative to resume the works of the
trade negotiation committee to have
a free trade agreement between the
two countries, Prof Yunus said.

He congratulated Malaysia on its
upcoming chairmanship of Asean
in January 2025. “We discussed the
issue of Bangladesh’s inclusion as a
sectoral dialogue partner of Asean.
We look forward to Malaysia’s active
role for Bangladesh’s inclusion in the

The Daily Star retracts story

FROM PAGE 1

billion was financed by six Chinese
banks, including $30 million from
Rupali Bank PLC. Additionally, $230
million was invested in equity by
two  Chinese  government-owned
subsidiary companies. Notably, no
payments were made by or to SS Power
I Limited (SSPIL) from any loan from
Bangladesh to the EPC contractors.
Instead, the ILenders, through
the Facility Agent, Bank of China
(Singapore Branch), directly paid the
EPC contractors based on invoices
raised under the EPC contracts. These
payments were made under the strict
monitoring, control, and supervision
of the Facility Agent, owners’
international engineer and lenders’
technical advisor with periodic
reports submitted to Bangladesh
Bank, ensuring full compliance and
transparency, and preventing any
possibility of defalcation.

d) The project is fully compliant
with all regulatory requirements
and ensures timely reporting to all
relevant authorities. For the avoidance
of doubt, all plants, equipment, and
machinery designated for import were
initially approved by the Bangladesh
Power Development Board (BPDB).
Additionally, BPDB was issued a
Tax Waiver Certificate for each
consignment under the relevant
Statutory Regulatory Order (SRO)
from the National Board of Revenue
(NBR) to facilitate duty and tax waivers
as per the signed Implementation
Agreement (IA) and Power Purchase
Agreement (PPA). These items were
imported under Import Permits issued
by the Chief Controller of Imports and
Exports (CCI&E) on a case-by-case
basis, following recommendations
from BPDB. All customs clearance
was completed in compliance with the
respective Customs House, based on
the duty-free certificates from BPDB
and the Import Permits from CCI&E.
Furthermore, Rupali Bank PLC, acting
as the Onshore Security Agent for the
syndicated foreign lenders, utilizes
its systems (o ensure accurate and
timely reporting, thereby maintaining
compliance with regulatory
requirements.

e) To date, the company has
contributed 16,053 million BDT to
the National Exchequer in the form of
Tax, VAT, Customs Duties, and other
government fees and charges.

f) The reporter falsely alleged
that “S Alam Group laundered
$815.78m” under the project. We
categorically deny this accusation
of money laundering against SSPIL
in the strongest terms. In reality, no
unauthorized payments were possible
to make from Bangladesh, because
payments to EPC contractor, SEPCOIII

were made directly from foreign
lenders from foreign lender to EPC
contractors’ banks.

g) The report further erroncously
states that that the First LC No.

0000026319150005, dated
29.01.2019, valued at $121.96
million, and Second LC No.
0000026321150038, dated

30.05.2021, valued at $792.40 million,
were taken out of the country. In so
reporting, the reporter demonstrated
a significant lack of knowledge of
international project financing under
the EPC contract. In fact, SSPIL
imported plants, equipment, and
machinery through Import Permit
under EPC Contract. Subsequently,
SSPIL submitted all relevant Bill of
Entries/Invoices and documents to
Rupali Bank for onward reporting to
Bangladesh Bank. In its reporting to
Bangladesh Bank, Rupali Bank utilized
these I.C numbers as reference for
reporting purpose only as prescribed
by Bangladesh Bank.

h) The report inaccurately alleges
that  one hundred eighty-four
fraudulent invoices- 59 related to the
first L.C and 125 related to the second
LC- were uploaded to the Bangladesh
Bank server to facilitate the laundering
of $815.78 million, without providing
any clarification as to how theseinvoices
are deemed fraudulent. In reality, SSPIL
submitted all Bills of Entry/invoice
after completing customs clearance
to Rupali Bank for onward reporting
to Bangladesh Bank. Furthermore, the
Bill of Entries/Invoices submitted by
the EPC contractors were approved
only after thorough verification by
the technical advisors, Black & Veatch
and Mott MacDonald, ensuring
their certifications for direct onward
payment by the lenders, eliminating any
possibility of error or the submission of
fraudulent Bill Entries or Invoices.

i) The report further callously
alleged that “there is no import data
on our server against these (wo
LCs,” referring to a Commissioner
of Chattogram Customs House.
In reality, SSPIL. imported plants,
equipment, and machinery under
an Import Permit as part of the EPC
contract. Since these items were
imported using Import Permits, the
issue of LCs does not arise. However,
Rupali Bank used these I.C numbers
solely as a reference for reporting
purposes to Bangladesh Bank.

j) The report further falsely stated
that while the Bangladesh Bank server
has entries for those 184 Invoices/
Bills of Entries, they are missing
from the NBR server. This claim is
misconceived and absolutely false.
All the Bills of Entries/ Invoices are
indeed available on the NBR server, as
well as accessible at the Chattogram

regional body,” he said.

Ibrahim said foreign ministry
officials of Malaysia would soon start
connecting with their counterparts
in Bangladesh regarding the latter’s
proposal for inclusion as a sectoral
dialogue partner of Asean.

Ibrahim expressed his full support
to the Yunus-led interim government,
saying, “Never mind the exaggeration
of some parts of the international
media and mudslinging. I personally
know you and your passion about
human rights and human dignity.

“I fully support your position, your
effort to ensure this new Bangladesh
with a vibrant democracy and respect
for the rights of every single citizen.”

Malaysia would give attention and
preference to Bangladeshi companies
in Malaysia, and Bangladesh should
make sure that any problems facing
Malaysian companies in Dhaka get
prompt attention, he said.

“In some areas Malaysia excels, in
some areas Bangladesh excels. Both
countries should work together for

Customs House.

k) The report alleged that payments
were made under fake Invoices/
Bill of Entries and from unrelated
companies without providing any
justification. In reality, there is no
scope to make payments against the
Bill of Entries/ Invoices which are
unfounded. The whatever payments
were made from Bangladesh Bank in
favour of the Chinese Company/EPC
contractor were made in pursuance
of proper Bill of Entries/ Invoices
which were duly authenticated by the
technical advisors, Black & Veatch
and Mott MacDonald as per the loan
agreement dated 28.12.2018 and EPC
Contract.

1) In regard to an Invoice/Bill of
Entry bearing the future date of
November 29, 2025, the reporter,
despite having access to the original

overall development.”

Ibrahim’s trip to Dhaka is the
first visit by a prime minister of any
country to Bangladesh since the
interim government took charge.

Prof Yunus said, “We renewed
our commitment to take bilateral
relations to a new height.”

Possible future areas of
collaborations could be mobility,
sovereign funds, pension funds,
private  equity funds, health,
education, data science, and Al, he
said.

The two leaders discussed
collaborations in deep-sea fishing,
sea bed exploration, marine science,
and strategic connectivity between
Chattogram Port and Port Kelang.

They also talked about the
unprecedented mass uprising
that toppled the Awami League

government in early August. People,
particularly  the youth, made
remarkable sacrifices in their quest
for freedom.

SSPIL violated the conditions of the
Import Permit, a claim that has no
basis. In fact, whatever payments were
made from Bangladesh Bank against
Advance Payment Guarantee (APG) in
favour of the Chinese Company/EPC
contractors were made in pursuance
of proper Bill of Entries/ Invoices
which were duly authenticated by the
technical advisors, Black & Veatch
and Mott MacDonald as per the Loan
Agreement dated 28.12.2018 and EPC
Contract.

o) In reporting the news, the
reporter displayed a serious lack of
understanding of the true scope of
the Import Permit, the reporting
system, and the syndicated loan
structure in the international joint
venture agreement under the EPC
Contract. The report itself constitutes
a deliberate misstatement and a

Iran’s allies will
keep highting

Israel

FROM PAGE 1
“scared for our children, and this war
is going to be long”.

Israel and its ally the United States
have vowed response to the Iranian
missile attack, which was largely
intercepted but sparked fear in
Israel.

Iran said it would step up its
response if Israel counterattacked.

In Lebanon, Israeli bombardment
has put three hospitals out of service,
and vyesterday a first delivery of
medical aid organised by the United
Nations reached Beirut airport.

Lebanon said an Israeli strike on
Iriday cut off the main international
road to Syria, with Israel saying that
Hezbollah was transporting weapons
through the country’s principal land
border crossing.

The strike comes after 310,000
people, mostly Syrians, have in
recent days fled the war pitting Israel
against Hezbollah in Lebanon for
relative safety in neighbouring Syria.

The Israeli military said its fighter
jetsstruck Hezbollah targets near the
border crossing overnight including
a tunnel that “enables the transfer
and storage of large quantities of
weapons”.

On the Israel-Lebanon border, the
Israeli military said its forces had
killed 250 Hezbollah fighters this
week.

And in Hezbollah’s main bastion
in Beirut’s southern suburbs, US and
Israeli media reports said intense
bombardment overnight targeted
the militant group’s potential
successor, Hashem Safieddine, just a
week after Nasrallah’s killing.

The Israeli military has not
commented on that strike, which
destroyed at least five buildings and
left a huge crater in the road, an AFP
photographer said.

Israel announced this week that
its troops had started ground raids
into parts of southern Lebanon, a
stronghold of Hezbollah, after days

journalism poses a significant threat
to diplomatic relations with China.

r) Further, the allegations you
raised against SSPIL in the news
report are baseless and unfounded.
There are no details, no evidence, no
inquiries to support these claims.
However, you gave a false statement
to misguide and smear our image
in public intentionally without
exercising proper due diligence. This
constitutes a valid case for seeking
damages, and we reserve the right
to take appropriate legal action if
necessary.

Therefore, we do not wish to
provide any further clarification on
the details of the matter as they were
wrongfully presented in the news
report. Instead, we request that you
publish a correction across all your
digital platforms in the interest of

NBR-@3 ASYCUDA Software-4 1€t SP0] 3€F 1 “ewr > ffihe-« swqger
e o8 TpFe e w7 uffs Tog FE i Fraat 36 aemer U ww-arg Itk

Frbty vy writTe TR A W 8y B vy Re v off e sifierd ek TeTae:

fReenfoR 1 Srge a1 e e b ¢fbre Rer s off e e 2o | e feenficea g

Invoice/Bill of Entry dated November
29,2020, highlighted a typographical
error made by Rupali Bank PLC,
which incorrectly typed November
29, 2025. This misrepresentation was
presented in a misleading manner,
potentially deceiving the esteemed
readers of the newspaper.

m) The report further imprecisely
alleged that at least 30 are related to
EXPORTS- not import-by different
companies that have no links with
the SSPIL. In fact, all documents
submitted by the Company (o
Rupali Bank for onward reporting
to Bangladesh Bank are accurate,
genuine and specifically related to
imports under the import permit.

n) The report also alleged that

Gt

‘fania Afrin
a!nl:dnl Gn-nu;l'-c
Local Office, Dhaka.
AS-548, IBB-5352

smear campaign against the SSPIL.

p) Importantly, the CFO of SSPIL
was contacted by the reporter for
comments. The CFO provided a
detailed explanation and refuted the
allegations made in the draft reports,
also submitting a written response.
However, the reporter deliberately
misquoted the CFO’s written reply,
causing significant detriment to the
company.

q) Given the critical nature of the
matter involving national interest
and the bilateral relationship with
a major development partner state,
the reporter utterly failed to exercise
due diligence before publishing
such a scandalous report. This
blatant disregard for responsible

your esteemed readers, ensuring
equal coverage to undo the ill effect
of the original article. We expect
responsible and unbiased reporting,
not sensationalism. Please do not
allow yourself to be influenced by any
vested interests and quarters.

In light of the situation, we
formally request that you publish a
corrigendum within seven days of
receiving this rejoinder. Otherwise,
we shall be constrained to pursue
legal recourse for dissemination of
false and frivolous information about
our company in your publication. We
sincerely hope you will rectify the
matter by issuing a corrigendum that
includes an apology for the erroneous
reporting, especially considering

of heavy aerial bombardment.

Hezbollah said it shelled Israeli
troops in a border area of south
Lebanon yesterday, in the latest such
clash on the frontier.

Lebanon’s health ministry said
that 37 people were killed by Israeli
strikes over the previous 24 hours.

The Israeli military said nine of its
soldiers have been Kkilled in combat
in Lebanon.

In the West Bank, which is
separated from Gaza by Israeli
territory but has endured intense
military raids throughout the war,
the Palestinian health ministry said
an air strike Kkilled 18 people in the
Tulkarem refugee camp.

A Palestinian security source told
AFP it was the deadliest air raid in
the occupied territory since 2000.
The Israeli military said the strike
targeted a local Hamas leader.

Calls for restraint have multiplied
but months of similar calls to halt
fighting in Gaza failed to bring a
ceasefire.

Since October 7 last year, Israel’s
offensive in Gaza has killed at least
41,788 people, the majority of them
civilians.

The war has left the besieged
territory’s 2.4 million facing a dire
humanitarian crisis, and in August,
the first polio case in 25 years was
confirmed.

The World Health Organization
said it hopes to give hundreds of
thousands of children in Gaza a
second dose of polio vaccine from
October 14, after a first round last
month.

Correction

We regret to inform our readers that
an error occurred in our special
publication, “The Great Wave.” On
page 1 and 3, the term “foreword” was
inadvertently written as “forward.”

We sincerely apologise for the
mistake.

the project’s national interest and
the serious implications of such
misinformation.

OUR RESPONSE

Following our story, we received
two rejoinders -- one from SS Power
Limited and one from Rupali Bank.
Over the last few days, we reviewed
the official data that we used in our
report and found that some of those
official data from Bangladesh Bank,
NBR and Rupali Bank needed further
verification.

On October 3, 2024, we sat with
officials of Rupali Bank, which
originally uploaded the LC-related
data used in our story on Bangladesh
Bank server. The basis of our story
came from that data, as well as other
official data. In its official response to
our queries at the October 3, 2024,
meeting, Rupali Bank confirmed in
writing thatits officials “inadvertently
uploaded 41 wrong invoice dates and
5 wrong invoice numbers” related
to these L.Cs in their reporting to
Bangladesh Bank. Such a large scale
of incorrect data misled us to our
conclusion about the claim of money
laundering by SS Power. We now
know we made a mistake.

We  sincerely  regret  this
professional error, which occasionally
occurs when official data turn out to
be wrong. Thus, even with the best
of intentions, and with no malice
towards the subject of our reports, we
sometimes end up making mistakes
even when we follow the highest
standard of ethical journalism.

Nevertheless, we take responsibility
for our mistake, stand corrected, and
extend our sincere apology to SS
Power Limited and our readers.

Within half an hour of the
confirmation of wrong data entry
by Rupali Bank around 8:00pm on
October 3, 2024, we removed the
report from all our electronic platforms
and published a notice on our website
notifying the readers about the
removal. We are now retracting the
story from our print version.

We want to point out that the
article was published in good faith,
without any intention to harm or
knowledge that such imputation will
harm the subjects — we were never
guided by such intention in our 33
years of journalism. The data we
used were not our own data, they
were official data still available on
the servers of Bangladesh Bank, NBR
and Rupali Bank. In this case, we fell
victim to such wrongly presented
information.

We would like to reassure our
readers that we will do everything
we can to prevent recurrence of such
mistakes.



