
NEWS

Rogue IPTVs on the prowl
FROM PAGE 1

Legally, IPTVs cannot broadcast news. 
The National Online Mass Media Policy 
2017 (amended in 2020) outright states 
that IPTVs can only broadcast other 
sorts of entertainment or information-
based programmes.

However, by tuning into the channels 
for a few weeks, one would realise that 
most of the IPTVs and online channels 
are clearly violating this rule.

“News” makes up a sizable portion 
of the contents of many of these IPTVs 
with several having full-fledged news 
segments complete with newscasters, 
studios and correspondents carrying 
boom mics.
HOW ARE THEY RUN?
“Correspondent business” is the main 
revenue model for a majority of these 
channels, confirmed multiple owners of 
IPTVs, all of whom vehemently insisted 
that they are not a part of this. They also 
requested anonymity, fearing reprisal 
from their colleagues.

So, what is “correspondent 
business”? It is the practice of using an 
organisation’s correspondents to gather 
sponsored news and advertisements 
-- but all done under the desk -- from 
which correspondents receive a cut.

But it can go the other way as well 
-- correspondents receive money from a 
party to get a news item aired and pay 
the editor for the coverage.

All these organisations run on 
a workforce of two-three people 
including an editor, but employ 
freelance correspondents often down to 
the upazila level. They are armed with 
business cards and press cards, but since 
there is no contract, they work on an as-
needed basis. There is no way to know 
the exact number of these “journalists” 
active for over 600 channels known 
to be in operation. However, in a 
conservative guesstimate, the number 
would be several thousands.

At authorised mainstream 
organisations, sponsored contents 
come with a tagline such as “done in 
partnership with”, “sponsored by”, or 
“powered by”, or are published outside 
the regular news platforms, in the form 
of supplements. This is to maintain 
transparency.

The management of IPTVs this 
correspondent spoke to said they do not 
pay their correspondents any salaries, so 
it is up to the correspondents to earn 
their keep.

“I used to have correspondents but 
I don’t anymore since the information 
ministry has said we cannot broadcast 
news. I don’t have any revenue coming 
in, so I cannot pay my correspondents,” 
said Jamal Uddin Zaman, a retired 
military officer who now runs AlifTV.

“All the correspondents worked for 
me as volunteers. If they came to me 
and asked me if they could air a news 
piece, I gave them space,” said Zaman.

He was speaking out of his Mirpur 
office, in a building with bare cement 
walls, whose stairs are still under 
construction. The rest of the five-storey 
structure is rented out to low-income 
tenants.

AlifTV’s office also doubles as an ad 
studio and production house. “I have 
one producer, one director who works 
both as a cameraperson and an editor. 
My two news presenters have full-time 
jobs and work here voluntarily. One 
works in a bank,” he said.

Asked about his revenue model, 
Zaman said, “I get all my earnings by 
making dramas and ads.” He pulled out 
a bunch of leaflets to prove his point.

Ubaydulla Rumi, AlifTV’s 
Mymensingh district’s Ishwarganj 
upazila correspondent, explained why 
he continues to work for free for the 
organisation. “It is because I am still 
learning. I was told I will get some 
honorarium, but I have not received any 
yet. If I wanted to join an organisation 
as a correspondent, I would have 
needed to pay them, but I didn’t need 
to pay AlifTV.”

For most IPTVs, promotional PR 
content accounts for the bulk of news 
programming.

For example, there seems to be 
a lot of coverage on the personal 
achievements of political candidates 
and party members -- small events like 
distribution of blankets or distribution 
of rice under the government’s 
Vulnerable Group Feeding (VGF) 
scheme.

“I am Haji Md Moktar Hossain, 
Taranagar union chairman candidate. 
We had no roads before. I built two 
roads…” Hossain droned on for 12 
entire minutes about his initiatives in 
the area, in a video published by an 
online television on September 7, 2021.

The television’s business card was 
among those found at the Gabtoli 
hotel’s reception desk, but we are 
refraining from naming the television 
channel to protect the source who gave 
us the card.

The channel has nearly 56,000 
subscribers on YouTube, and has an 
office on Hatkhola Road in Tikatuli. It is 
full of videos similar to that of Moktar’s 
-- lengthy personal interviews that can 
only be categorised as self-marketing.

Similarly, most of AlifTV’s 
Ubaydullah Rumi’s bylines are PR 
coverage of events or activities organised 
by local representatives, like the farewell 
ceremony for the UNO, or food and 
fish-fry distribution.

“I do positive news to inspire people 
to do positive activities,” Ubaydullah 
claimed.

Voluntary correspondents and a 
lack of transparency about sponsored 
content leaves space for conflict of 
interest, opined Robaet Ferdous, 
an associate professor of Mass 
Communications and Journalism at 
Dhaka University.

For example, when JATV ran a three-
minute report on June 23, 2021, about 
a local school’s headmaster in Mirzapur 
union of Birampur upazila of Dinajpur, 
the school cried foul.

The headmaster, Abdul Motaleb 
Babu Master, had taken Tk 450 from 
the students as registration fees, said the 
report. The headmaster claimed those 
were session fees that accumulated 
during the time of the pandemic.

The report interviewed several locals 
who said that was extortion in the 
name of registration fees. One of the 
interviewees included a guardian who 
said he was told by the headmaster, 
“If you cannot pay the school fees and 
keep your daughter in school then you 
should marry her off to someone who 
can.”

The headmaster, however, kept 
insisting to the television on camera 
that the money is for session fees, and 
that he was being framed by a group 
with whom he is currently in conflict 
over a plot of land.

This hyper-local issue about a 
disagreement between guardians and 
teachers was covered by a reporter of the 
television who travelled from Dhaka, 
confirmed the television’s editor Kibria 
Chowdhury.

Following the airing of the piece, 
the local union parishad chairman, 
Faruk Azam, hosted a press conference, 
accusing the journalist of having an 
ulterior motive. “None of the local 
journalists knew this reporter. The 
local reporters did not cover this. This 
journalist from Dhaka was paid off,” he 
said.

Kibria Chowdhury countered the 
allegation. “We maintained everything. 
I spoke to the headmaster himself. I 
spoke to everyone in the locality. I sent 
a reporter to the locality for this news 
because local correspondents often do 
not have the capacity to cover news 
like this,” he said. When asked about 
whether the office bore the travel costs, 
he declined to comment.

The whole debacle about IPTVs 
first came to the spotlight when 
a businesswoman named Helena 
Jahangir was arrested, and one of the 
charges brought against her was that 
she was operating Joyjatra TV as an 
extortionist outfit.

The Rapid Action Battalion (Rab) 
found upon interrogation that 
in 50 districts, Helena appointed 
representatives from whom she 
collected Tk 50,000 to Tk 1 lakh each 
at a time, and Tk 10,000 to Tk 20,000 
monthly.

The investigators said Helena also 
collected Tk 10,000 to Tk 20,000 from 
different upazila representatives at a 
time and monthly charges ranging 
between Tk 2,000 and Tk 3,000.

High officials in the police said 
they have often received complaints of 
extortion by these media platforms, but 
Jahangir Alam, an additional secretary 
at the home ministry, said taking 
action against any unlicensed media 

organisations was not necessarily in 
their jurisdiction.
A SILENT DIGITAL REVOLUTION
IPTVs are all unlicensed. To their credit, 
many had applied for licences after the 
information ministry invited them to 
get registered, but the ministry has been 
sitting idle for the last four years.

The deputy secretary (TV-2) of the 
information ministry, Ruzia Sultana, 
said that right now around 600 
applications for IPTVs are pending with 
the ministry.

The National Online Mass Media 
Policy 2017 clearly states that no media 
can operate without a licence from the 
relevant body. All of the organisations 
this correspondent spoke to said they 
have applied for registration and have 
been waiting between several months 
to several years for a decision.

Both JATV and AlifTV claim to have 
applied for a licence to operate.

Information Minister Hasan 
Mahmud said on Tuesday that the 
ministry has already taken many 
initiatives, including giving registrations 
to IPTVs, to bring discipline to the 
unregulated sector.

However, before the information 
ministry could take a decision about the 
licences, BTRC closed down 59 internet 
protocol televisions (IPTVs) on Sunday 
for not possessing valid licences to 
operate.

This was done without the knowledge 
or consultation of the information 
ministry, confirmed several ministry 
officials. In addition, the information 
minister also pointed fingers at BTRC.

Mahmud said his ministry only gives 
registration to the IPTVs, but they get 
domain allocation from the BTRC. “The 
question is how they got the domain 
allocation. I think one has to be very 
careful from now on before allocating 
a domain.”

But even inviting IPTVs to get 
registered in 2016 was too little too late.

The first IPTV was established in as 
early as 2011, claimed Emrul Kaysar, 
general secretary of IPTV Owners’ 
Association. “I bought the domain 
Bangla21tv, and then later on, we 
launched JagoBD,” he said. JagoBD is 
one of the most well-known platforms 
for streaming television channels at the 
moment.

“Our national television was the first 
satellite channel to adopt the internet 
protocol technology in 2014, and stream 
their content online,” he claimed. Since 
then all satellite channels have started 
internet streaming services.

In addition, in the last one decade, 
the number of IPTVs has exploded from 
one to over 600.

It would be unfair to assume without 
sufficient evidence that extortion is the 
revenue model for all unlicensed media. 
The underbelly of the media world, 
internet televisions cater to audiences 
that traditional media skips out on -- 
and with that comes new business.

Emrul Kaysar, for example, runs 
Times24TV by providing technological 
and media support to programmes by 
the Bangladeshi diaspora.

“We gave the Federation of 
Bangladeshi associations in North 
America the technical support to run 
their virtual convention last time,” 
explained Kaysar. FOBANA’s annual 
convention is year-after-year, the biggest 
Bangladeshi gathering in the US.

“Most of my programmes target 
the diaspora, so I don’t have any 
correspondents or reporters,” he 
explained. The TV, which has been in 
operation since 2014, airs shows with 
titles like “Australia Times”.

Kaysar is a broadcast engineer by 
training and education, and has been 
working with this technology since 
2011. People like Helena and Jamal turn 
to tech experts like Kaysar to set up these 
online TVs.

There are less than a dozen 
professionals in the market who can 
set up IPTVs professionally and provide 
server space and streaming services, said 
industry insiders.

Nazmul Hasan, who goes by the 
moniker IPTV Techmaster, has a 
fascinating video titled “Launch an IPTV 
for Tk 20,000”.

“You need a PC with good 
configuration and a good internet 
connection,” he explained.

“Then there are a few types of 
software that you need to install. These 

include encoding software, a switching 
software and a streaming software. Then 
you will need a streaming server. From 
your PC you will push content to the 
streaming server. The streaming server 
will give an output to your website or 
other platforms,” said Hasan.

“The streaming servers in Bangladesh 
are not very good. We provide you with 
servers outside the country. We can 
guarantee that you will get buffer-less 
streaming,” said Hasan.

“If you have a computer already, then 
you will need Tk 50,000 to set it all up. 
For the server space you will need to pay 
Tk 20,000 every month,” he added. And 
so for pennies and peanuts, you too can 
have your own television channel.

DU Associate Professor Robaet 
Ferdous appreciated the plurality of 
media that IPTVs provide. “We need 
freedom of expression, but with that 
freedom comes the responsibility to be 
an ethical media.”

Veteran journalist Amanullah 
commented that extortion was always 
there in journalism. “It is just that the 
nature of it has changed.

“If one is to be ethical in one’s 
professional pursuits, one has to be 
moral, honest and fair as a journalist. 
To be ethical, one has to be moral, 
truthful and objective in reporting 
facts, incidents, speeches and remarks 
of news sources. If the journalist is not 
ethical, there will be confusion resulting 
from false news as is now happening in 
the present day world.”

2 DHAKA WEDNESDAY SEPTEMBER 22, 2021, ASHWIN 7, 1428 BS

4,718,150

Deaths

230,105,042

Total cases

1,000

New cases in 24hrs

15,45,800

Total cases

15,04,709

Recoveries

27,277

Deaths 

Vehicles line up at a CNG filling station in the capital’s Moghbazar around 1:00pm yesterday. The CNG filling 

stations in the city are seeing long lines of vehicles as they would remain closed from 6:00pm to 10:00pm 

every day in line with a government order to increase supply of gas to power stations. PHOTO: STAR

Positivity rate 
lowest in over  
6 months
STAFF CORRESPONDENT

The Covid-19 positivity rate has gone 
down to 4.69 percent -- the lowest in 
the past six and half months.

Earlier on March 7, the positivity rate 
was 4.30 percent.

After the second wave of the 
pandemic began in the country from 
the second week of March, the positivity 
rate continued rising and reached its 
first peak at 23 percent on April 16.

It then went down to 7 percent in the 
middle of May.

From early August, the transmission 
of the virus started declining steadily.

In the past 24-hours till 8:00am 
yesterday, the Directorate General of 
Health Services (DGHS) reported 1,562 
new Covid-19 cases after testing 33,327 
samples countrywide.

With this, the total number of 
confirmed cases reached 15,45,800.

In the same period, 26 Covid-19 
patients died in the country -- the 
lowest in four months, raising the total 
number deaths rose to 27,277, which is 
1.76 percent of all confirmed cases.

1 feud, 2 strikes, same demands
FROM PAGE 1

accidents, solving driving licence-
related complexities, withdrawing the 
“additional” advance income tax and 
allowing them to update their vehicles’ 
documents without having to pay any 
fine amid the Covid-19 pandemic.

This faction is backed by Shajahan 
Khan-led Bangladesh Road Transport 
Workers Federation and Moshiur 
Rahman Ranga-led Bangladesh Road 
Transport Owner Association. 

On August 28, its rival group, made 
up of Bangladesh Covered-Van Truck 
Prime Mover Goods Transport Owners 
Association and Bangladesh Truck 
Drivers Workers Federation, called a 72-
hour work abstention from yesterday 
to press home their 15-point demand. 
Their demands include withdrawing 
“additional” income tax, giving “heavy 
licences” to those driving heavy vehicles 
directly (currently, a driver has to 
get light licence and then licence for 
medium vehicles to get one for heavy 
vehicles), and changes in the Road 
Transport Act-2018.
LONG-STANDING FEUD EXPOSED 
AGAIN 
The Bangladesh Road Transport 
Workers’ Federation, an umbrella 
organisation of more than 200 unions 
of road transport workers across the 
country, has had a strong grip over the 
workers’ unions for a long time. 

On the other hand, the owners’ 
association is one of the two major 
platforms of transport owners across 
the country, with its strong hold over 
transport owners in the capital.  

Both the federation and the 
association have members from the 
associations of passengers and goods-
laden vehicles, and these organisations 
often represent the sector in negotiations 
with the government. 

But a section of leaders – from both 
owners’ and workers’ bodies -- of goods-
laden vehicles have been trying to form 
a separate platform, sources said. 

This section is led by Mokbul 
Ahmed, president of the Bangladesh 
Covered-Van Truck Prime Mover Goods 
Transport Owners Association, and 
Talukder Mohammed Monir, president 
of a truckers’ union based at Dhaka’s 

Tejgaon. 
The division surfaced after the Road 

Transport Act-2018 was passed at the 
Jatiya Sangsad in September 2018. 

In October 2018, Bangladesh Truck, 
Covered-van Goods Transport Owners-
Workers Unity Council, led by Mokbul 
Ahmed as its convener, had called a 48-
hour strike demanding changes in the 
act. 

Tajul Islam, president of Bangladesh 
Inter-District Truck Drivers Union and a 
vice president of the federation, was the 
member-secretary of the Unity Council, 
and Monir was joint convener. 

At that time, leaders of the federation 
and the association did not want to go 
for any protests; rather they wanted to 
go for negotiations with the government 
for bringing changes in the act.

In November 2019, when the 
government was starting to implement 
the act, the Mokbul-led faction called a 
separate strike against the law. 

The feud once again came to the fore 
last month when the two factions called 
strikes on separate dates to press home 
the same demands. 

Tajul later left the Mokbul-led 
faction and became member-secretary 
of the other one that called a strike on 
September 27 and 28.

Osman Ali, general secretary of the 
federation, alleged the platform led 
by Mokbul is actually working for the 
government.

“They called the strike after we 
announced our work abstention to foil 
our programme,” he told The Daily 
Start last night.

He added that Monir was involved 
with the federation earlier but his 
membership was suspended due to his 
allegiance with the transport agency’s 
organisation. 

Mokbul said that when the federation 
and the association continued their 
absolute sway over both the passenger 
and goods-laden vehicles’ associations, 
they began working to form a separate 
platform for the unions of goods-laden 
vehicles.

He said they have called the strike 
to press home their demands, and if 
their demands are met the other faction 
would not have to enforce their strike.

Locals confine cops 
after fisherman  

‘tortured to death’
OUR CORRESPONDENT, Patuakhali

A fisherman was beaten to death 
allegedly by policemen in Patuakhali’s 
Kalapara upazila yesterday.

The victim Sujan Hawladar, 30, son 
of Abdus Sattar of Baliatali village, was 
chased and tortured by policemen 
before his death, alleged locals. 

A severe tension was prevailing in the 
area. 

According to locals, members of 
Banatibazar Naval Police Outpost, led 
by Assistant Sub-inspector Mamun, 
chased Sujan’s fishing trawler on the 
Ramnabad river. 

Four of the five fishermen on the 
trawler managed to escape but Sujan 
was held and tortured, they said, adding 
that at one point Sujan fell unconscious 
on the net of his trawler. 

As the news of Sujan’s death spread, 
hundreds of agitated locals, including 
fishermen, went to the spot and 
confined the policemen. 

The victim’s relatives rushed him to 
Kalapara Upazila Health Complex where 

on-duty doctors declared him dead. 
Meanwhile, after six hours of 

confinement, additional police force 
was deployed in the area and the team 
headed by ASI Mamun was rescued on 
promises of justice for Sujan. 

ABM Humayun Kabir, chairman of 
Baliatali union, said 20 to 25 policemen 
from Kalapara and Mahipur police stations 
went to the spot, assured justice for Sujan, 
and rescued the confined policemen. 

Sub-inspector Shahidul Islam, in-
charge of the Banatibazar Naval Police 
Outpost, said he was on leave when the 
incident happened. 

Asked, ASI Mamun denied the 
allegations and said the raided Sujan’s 
trawler as he used the current net for 
fishing. 

“He was already lying on the net 
when we went there,” he said. s

Khandaker Mostafizur Rahman, 
officer-in-charge of Kalapara Police 
Station, said the reason behind Sujan’s 
death would be identified once the 
autopsy report is done.

CITY

Rassel placed on
FROM PAGE 1

on completion of a three-day remand 
in another case filed with Gulshan 
Police Station.

Dhaka’s Additional Chief 
Metropolitan Magistrate Md Hasibul 
Haque passed the orders after 
Investigation Officer Nazmul Huda, 
also a sub-inspector of Dhanmondi 
Police Station, produced the couple 
before it with a seven-day remand 
prayer for each, said Tapash Kumar 
Pal, the additional public prosecutor.

The defence, however, submitted a 
petition seeking bail along with the 
cancellation of the remand prayer.

On September 17, Kamrul Islam 
Chokdar, a vendor of Evaly, filed a 
case with Dhanmondi Police Station 
against the couple and 10 other 
employees of Evaly over unpaid dues 
against goods supplied. 

The 10 others accused are Evaly 
vice-president Akash, manager 
Zahedul Islam Himoy, senior key 
accounts manager Tanvir Alam, senior 
executive commercial Jawadul Haque 
Chowdhury, head of accounts Selim 
Reza, accounts manager Jubair Al 
Mahmud and its four staffs – Sohel, 
Akibur Rahman Turja, Rezowan and 
Sakib Rahman.

Police are yet to arrest them at the 
time of filing the report.

On September 16, the Rapid Action 
Battalion of the police arrested the 
couple during a raid at their flat in 
the capital’s Mohammadpur after a 
customer filed a case with Gulshan 
Police Station over embezzlement of 
Tk 3.1 lakh.
HUMAN CHAIN DEMANDING 
RELEASE OF RASSEL, SHAMIMA
Around 100 customers and sellers 
yesterday formed a human chain 
in front of the Chief Metropolitan 
Magistrate’s Court of Dhaka 
demanding the immediate release of 
Rassel and Shamima.

The human chain was jointly 
organised under the banner of the 
Bangladesh E-commerce Merchant 
Association and Bangladesh 
E-commerce Welfare Association.

The protestors then carried various 
placards in favour of the release of the 
couple.

Sakib Hasan, a customer, said 
that many people gave Evaly a lot of 
money for products or sold products 
to it.

They would not get back their 
money or the products if the top 
bosses of the company stay behind 
bars.

“The couple should be released 
for the great welfare of the sellers and 
customers soon,” he added.

Enhance diplomatic efforts
BNP grassroots ask high-ups

MOHAMMAD AL-MASUM MOLLA

A section of BNP’s grassroots said 
the party should improve diplomatic 
efforts and bring all democratic forces 
under a single platform to hold the next 
election under a non-partisan interim 
government.

They also said the unity of the 
party should be cemented under the 
leadership of party’s acting chairman 
Tarique Rahman.

The party’s Dhaka and Faridpur 
districts leaders said this to BNP high-
ups during a meeting at the party 
chairperson’s Gulshan office yesterday.

The party is holding a series of closed-
door meetings to learn what the grassroots 
activists think should be their strategy 
ahead of the next parliamentary polls.

In the first day of the second round 
of meetings, 126 party’s executive 
committee leaders were invited but 48 

leaders were absent.
Party’s top leaders expressed anger 

over this, said meeting sources. A total 
of 28 leaders spoke in the meeting. 

All participants opined for waging 
movement demanding election under 
a non-partisan interim government but 
stressed on restoring party discipline 
before launching any movement.

They also said it wouldn’t be possible 
to topple the government without a 
united movement.

After the meeting, party’s Secretary 
General Mirza Fakhrul Islam Alamgir 
told Journalists that they held the 
meeting to devise the strategy of 
restoring democracy in the country.

In 2018, the party held its last 
executive committee meeting at Le 
Meridian hotel just four days before 
Khaleda landed in jail. 

No executive committee meeting has 
been held since. 

Healthcare workers’
FROM PAGE 1

arrange a re-test.
A source in the probe body said 

the committee was asked to submit its 
report within five days of its formation.

The jurisdiction of the committee was 
to examine whether the appointment 
process was right, whether there was 
any inconsistency in the answer scripts, 
and to identify those involved, if there 
were any.

Sharmin Akhter Jahan, then 
deputy secretary and also a member 
of the appointment committee, and 
Dr Abul Hashem, deputy director 
(administration) of the health 
directorate, had written to then Health 
Service Division secretary Abdul 
Mannan about the anomalies in the 
written test.

They said most of the candidates 
who secured abnormally high number 
in the written test could not do as well 
in the viva-voce.

The two alleged that Tk 15-20 lakh 
was taken as bribe from each of a group 
of the candidates for confirming they 

pass the written exam.
As the country’s understaffed health 

sector had been struggling to provide 
healthcare to Covid patients, the health 
ministry took the initiative to appoint a 
large number of staffers.

Last year, the ministry also appointed 
203 technicians on an emergency basis 
without any examination in accordance 
with an order issued by the president.

Iftekharuzzaman, executive 
director of Transparency International 
Bangladesh (TIB), yesterday said, “This 
cancelation of the appointment process 
proves that the report on anomalies was 
right. So the Prothom Alo should be 
thanked.”

“However, the cancellation of the 
appointment process is not enough. 
Actions have to be taken against officials 
involved in the anomalies. Besides, the 
Anti-Corruption Commission should 
look into the matter,” he said.

He also suggested making the 
investigation report public for the sake 
of public interest.


