2 | The Baily Star

CITY

BANGLADESH
-

1,000 L8
New cases in 24hrs

Locals confine cops
after fisherman
‘tortured to death’

Our CORRESPONDENT, Patuakhali

A fisherman was beaten to death
allegedly by policemen in Patuakhali’s
Kalapara upazila yesterday.

The victim Sujan Hawladar, 30, son
of Abdus Sattar of Baliatali village, was
chased and tortured by policemen
before his death, alleged locals.

A severe tension was prevailing in the
area.

According to locals, members of
Banatibazar Naval Police Outpost, led
by Assistant Sub-inspector Mamun,
chased Sujan’s fishing trawler on the
Ramnabad river.

Four of the five fishermen on the
trawler managed to escape but Sujan
was held and tortured, they said, adding
that at one point Sujan fell unconscious
on the net of his trawler.

As the news of Sujan’s death spread,
hundreds of agitated locals, including
fishermen, went to the spot and
confined the policemen.

The victim'’s relatives rushed him to
Kalapara Upazila Health Complex where

on-duty doctors declared him dead.

Meanwhile, after six hours of
confinement, additional police force
was deployed in the area and the team
headed by ASI Mamun was rescued on
promises of justice for Sujan.

ABM Humayun Kabir, chairman of
Baliatali union, said 20 to 25 policemen
from Kalapara and Mahipur police stations
went to the spot, assured justice for Sujan,
and rescued the confined policemen.

Sub-inspector Shahidul Islam, in-
charge of the Banatibazar Naval Police
Outpost, said he was on leave when the
incident happened.

Asked, ASI Mamun denied the
allegations and said the raided Sujan’s
trawler as he used the current net for
fishing.

“He was already lying on the net
when we went there,” he said. s

Khandaker Mostafizur Rahman,
officer-in-charge of Kalapara Police
Station, said the reason behind Sujan’s
death would be identified once the
autopsy report is done.

15,45,800
Total cases

27,277
Deaths

O
=

NEWS

DHAKA WEDNESDAY SEPTEMBER 22, 2021, ASHWIN 7, 1428 BS

15,04,709
Recoveries

GLOBAL) [N

Deaths

Vehicles line up at a CNG filling station in the capital’s Moghbazar around 1:00pm yesterday. The CNG filling
stations in the city are seeing long lines of vehicles as they would remain closed from 6:00pm to 10:00pm
every day in line with a government order to increase supply of gas to power stations.

PHOTO: STAR

2 4,718,150

230,105,042
Total cases

Positivity rate
lowest in over
6 months

STAFF CORRESPONDENT

The Covid-19 positivity rate has gone
down to 4.69 percent -- the lowest in
the past six and half months.

Earlier on March 7, the positivity rate
was 4.30 percent.

After the second wave of the
pandemic began in the country from
the second week of March, the positivity
rate continued rising and reached its
first peak at 23 percent on April 16.

It then went down to 7 percent in the
middle of May.

From early August, the transmission
of the virus started declining steadily.

In the past 24-hours till 8:00am
yesterday, the Directorate General of
Health Services (DGHS) reported 1,562
new Covid-19 cases after testing 33,327
samples countrywide.

With this, the total number of
confirmed cases reached 15,45,800.

In the same period, 26 Covid-19
patients died in the country -- the
lowest in four months, raising the total
number deaths rose to 27,277, which is
1.76 percent of all confirmed cases.

Enhance diplomatic efforts
BNP grassroots asks high-ups

MOHAMMAD AL-MASUM MoOLLA

A section of BNP’s grassroots said
the party should improve diplomatic
efforts and bring all democratic forces
under a single platform to hold the next
election under a non-partisan interim
government.

They also said the unity of the
party should be cemented under the
leadership of party’s acting chairman
Tarique Rahman.

The party's Dhaka and Faridpur
districts leaders said this to BNP high-
ups during a meeting at the party
chairperson’s Gulshan office yesterday.

The party is holding a series of closed-
door meetings to learn what the grassroots
activists think should be their strategy
ahead of the next parliamentary polls.

In the first day of the second round
of meetings, 126 party’s executive
committee leaders were invited but 48

leaders were absent.

Party’s top leaders expressed anger
over this, said meeting sources. A total
of 28 leaders spoke in the meeting.

All participants opined for waging
movement demanding election under
a non-partisan interim government but
stressed on restoring party discipline
before launching any movement.

They also said it wouldn't be possible
to topple the government without a
united movement.

After the meeting, party’s Secretary
General Mirza Fakhrul Islam Alamgir
told Journalists that they held the
meeting to devise the strategy of
restoring democracy in the country.

In 2018, the party held its last
executive committee meeting at Le
Meridian hotel just four days before
Khaleda landed in jail.

No executive committee meeting has
been held since.

Healthcare workers

FROM PAGE 1
arrange a re-test.

A source in the probe body said
the committee was asked to submit its
report within five days of its formation.

Thejurisdiction of the committee was
to examine whether the appointment
process was right, whether there was
any inconsistency in the answer scripts,
and to identify those involved, if there
were any.

Sharmin  Akhter Jahan, then
deputy secretary and also a member
of the appointment committee, and
Dr Abul Hashem, deputy director
(administration) of the health
directorate, had written to then Health
Service Division secretary Abdul
Mannan about the anomalies in the
written test.

They said most of the candidates
who secured abnormally high number
in the written test could not do as well
in the viva-voce.

The two alleged that Tk 15-20 lakh
was taken as bribe from each of a group
of the candidates for confirming they

pass the written exam.

As the country’s understaffed health
sector had been struggling to provide
healthcare to Covid patients, the health
ministry took the initiative to appoint a
large number of staffers.

Last year, the ministry also appointed
203 technicians on an emergency basis
without any examination in accordance
with an order issued by the president.

Iftekharuzzaman, executive
director of Transparency International
Bangladesh (TIB), yesterday said, “This
cancelation of the appointment process
proves that the report on anomalies was
right. So the Prothom Alo should be
thanked.”

“However, the cancellation of the
appointment process is not enough.
Actions have to be taken against officials
involved in the anomalies. Besides, the
Anti-Corruption Commission should
look into the matter,” he said.

He also suggested making the
investigation report public for the sake
of public interest.

1 feud, 2 strikes,

FROM PAGE 1

accidents, solving driving licence-
related complexities, withdrawing the
“additional” advance income tax and
allowing them to update their vehicles’
documents without having to pay any
fine amid the Covid-19 pandemic.

This faction is backed by Shajahan
Khan-led Bangladesh Road Transport
Workers Federation and Moshiur
Rahman Ranga-led Bangladesh Road
Transport Owner Association.

On August 28, its rival group, made
up of Bangladesh Covered-Van Truck
Prime Mover Goods Transport Owners
Association and Bangladesh Truck
Drivers Workers Federation, called a 72-
hour work abstention from yesterday
to press home their 15-point demand.
Their demands include withdrawing
“additional” income tax, giving “heavy
licences” to those driving heavy vehicles
directly (currently, a driver has to
get light licence and then licence for
medium vehicles to get one for heavy
vehicles), and changes in the Road
Transport Act-2018.

LONG-STANDING FEUD EXPOSED
AGAIN

The Bangladesh Road Transport
Workers’ Federation, an umbrella
organisation of more than 200 unions
of road transport workers across the
country, has had a strong grip over the
workers’ unions for a long time.

On the other hand, the owners’
association is one of the two major
platforms of transport owners across
the country, with its strong hold over
transport owners in the capital.

Both the federation and the
association have members from the
associations of passengers and goods-
laden vehicles, and these organisations
often represent the sector in negotiations
with the government.

But a section of leaders - from both
owners’ and workers’ bodies -- of goods-
laden vehicles have been trying to form
a separate platform, sources said.

This section is led by Mokbul
Ahmed, president of the Bangladesh
Covered-Van Truck Prime Mover Goods
Transport Owners Association, and
Talukder Mohammed Monir, president
of a truckers’ union based at Dhaka'’s

same demands

Tejgaon.

The division surfaced after the Road
Transport Act-2018 was passed at the
Jatiya Sangsad in September 2018.

In October 2018, Bangladesh Truck,
Covered-van Goods Transport Owners-
Workers Unity Council, led by Mokbul
Ahmed as its convener, had called a 48-
hour strike demanding changes in the
act.

Tajul Islam, president of Bangladesh
Inter-District Truck Drivers Union and a
vice president of the federation, was the
member-secretary of the Unity Council,
and Monir was joint convener.

At that time, leaders of the federation
and the association did not want to go
for any protests; rather they wanted to
go for negotiations with the government
for bringing changes in the act.

In November 2019, when the
government was starting to implement
the act, the Mokbul-led faction called a
separate strike against the law.

The feud once again came to the fore
last month when the two factions called
strikes on separate dates to press home
the same demands.

Tajul later left the Mokbul-led
faction and became member-secretary
of the other one that called a strike on
September 27 and 28.

Osman Ali, general secretary of the
federation, alleged the platform led
by Mokbul is actually working for the
government.

“They called the strike after we
announced our work abstention to foil
our programme,” he told The Daily
Start last night.

He added that Monir was involved
with the federation earlier but his
membership was suspended due to his
allegiance with the transport agency’s
organisation.

Mokbul said that when the federation
and the association continued their
absolute sway over both the passenger
and goods-laden vehicles associations,
they began working to form a separate
platform for the unions of goods-laden
vehicles.

He said they have called the strike
to press home their demands, and if
their demands are met the other faction
would not have to enforce their strike.

Rogu

FROM PAGE 1

Legally, IPTVs cannot broadcast news.
The National Online Mass Media Policy
2017 (amended in 2020) outright states
that IPTVs can only broadcast other
sorts of entertainment or information-
based programmes.

However, by tuning into the channels
for a few weeks, one would realise that
most of the IPTVs and online channels
are clearly violating this rule.

“News” makes up a sizable portion
of the contents of many of these IPTVs
with several having full-fledged news
segments complete with newscasters,
studios and correspondents carrying
boom mics.

HOW ARE THEY RUN?
“Correspondent business” is the main
revenue model for a majority of these
channels, confirmed multiple owners of
IPTVs, all of whom vehemently insisted
that they are not a part of this. They also
requested anonymity, fearing reprisal
from their colleagues.

So, what is  “correspondent
business”? It is the practice of using an
organisation’s correspondents to gather
sponsored news and advertisements
-- but all done under the desk -- from
which correspondents receive a cut.

But it can go the other way as well
-- correspondents receive money from a
party to get a news item aired and pay
the editor for the coverage.

All these organisations run on
a workforce of two-three people
including an editor, but employ
freelance correspondents often down to
the upazila level. They are armed with
business cards and press cards, but since
there is no contract, they work on an as-
needed basis. There is no way to know
the exact number of these “journalists”
active for over 600 channels known
to be in operation. However, in a
conservative guesstimate, the number
would be several thousands.

At authorised mainstream
organisations, sponsored contents
come with a tagline such as “done in
partnership with”, “sponsored by”, or
“powered by”, or are published outside
the regular news platforms, in the form
of supplements. This is to maintain
transparency.

The management of IPTVs this
correspondent spoke to said they do not
pay their correspondents any salaries, so
it is up to the correspondents to earn
their keep.

“I used to have correspondents but
I don't anymore since the information
ministry has said we cannot broadcast
news. I don't have any revenue coming
in, so I cannot pay my correspondents,”
said Jamal Uddin Zaman, a retired
military officer who now runs AlifTV.

“All the correspondents worked for
me as volunteers. If they came to me
and asked me if they could air a news
piece, I gave them space,” said Zaman.

He was speaking out of his Mirpur
office, in a building with bare cement
walls, whose stairs are still under
construction. The rest of the five-storey
structure is rented out to low-income
tenants.

AlifTV’s office also doubles as an ad
studio and production house. “I have
one producer, one director who works
both as a cameraperson and an editor.
My two news presenters have full-time
jobs and work here voluntarily. One
works in a bank,” he said.

Asked about his revenue model,
Zaman said, “I get all my earnings by
making dramas and ads.” He pulled out
a bunch of leaflets to prove his point.

Ubaydulla Rumi, AlifTV's
Mymensingh  district's  Ishwarganj
upazila correspondent, explained why
he continues to work for free for the
organisation. “It is because I am still
learning. T was told I will get some
honorarium, but I have not received any
yet. If I wanted to join an organisation
as a correspondent, I would have
needed to pay them, but I didn't need
to pay ALfTV.”

For most IPTVs, promotional PR
content accounts for the bulk of news
programming.

For example, there seems to be
a lot of coverage on the personal
achievements of political candidates
and party members -- small events like
distribution of blankets or distribution

of rice under the government’s
Vulnerable Group Feeding (VGF)
scheme.

e IPTVs on the prowl

“I am Haji Md Moktar Hossain,
Taranagar union chairman candidate.
We had no roads before. I built two
roads...” Hossain droned on for 12
entire minutes about his initiatives in
the area, in a video published by an
online television on September 7, 2021.

The television’s business card was
among those found at the Gabtoli
hotel’s reception desk, but we are
refraining from naming the television
channel to protect the source who gave
us the card.

The channel has nearly 56,000
subscribers on YouTube, and has an
office on Hatkhola Road in Tikatuli. It is
full of videos similar to that of Moktar’s
-- lengthy personal interviews that can
only be categorised as self-marketing.

Similarly, ~ most  of  AlifTV's
Ubaydullah Rumi’s bylines are PR
coverage of events or activities organised
by local representatives, like the farewell
ceremony for the UNO, or food and
fish-fry distribution.

“I do positive news to inspire people
to do positive activities,” Ubaydullah
claimed.

Voluntary correspondents and a
lack of transparency about sponsored
content leaves space for conflict of
interest, opined Robaet Ferdous,
an associate professor of Mass
Communications and Journalism at
Dhaka University.

For example, when JATV ran a three-
minute report on June 23, 2021, about
a local school’s headmaster in Mirzapur
union of Birampur upazila of Dinajpur,
the school cried foul.

The headmaster, Abdul Motaleb
Babu Master, had taken Tk 450 from
the students as registration fees, said the
report. The headmaster claimed those
were session fees that accumulated
during the time of the pandemic.

The report interviewed several locals
who said that was extortion in the
name of registration fees. One of the
interviewees included a guardian who
said he was told by the headmaster,
“If you cannot pay the school fees and
keep your daughter in school then you
should marry her off to someone who
can.

The headmaster, however, kept
insisting to the television on camera
that the money is for session fees, and
that he was being framed by a group
with whom he is currently in conflict
over a plot of land.

This hyper-local issue about a
disagreement between guardians and
teachers was covered by a reporter of the
television who travelled from Dhaka,
confirmed the television’s editor Kibria
Chowdhury.

Following the airing of the piece,
the local union parishad chairman,
Faruk Azam, hosted a press conference,
accusing the journalist of having an
ulterior motive. “None of the local
journalists knew this reporter. The
local reporters did not cover this. This
journalist from Dhaka was paid off,” he
said.

Kibria Chowdhury countered the
allegation. “We maintained everything.
I spoke to the headmaster himself. I
spoke to everyone in the locality. I sent
a reporter to the locality for this news
because local correspondents often do
not have the capacity to cover news
like this,” he said. When asked about
whether the office bore the travel costs,
he declined to comment.

The whole debacle about IPTVs
first came to the spotlight when
a businesswoman named Helena
Jahangir was arrested, and one of the
charges brought against her was that
she was operating Joyjatra TV as an
extortionist outfit.

The Rapid Action Battalion (Rab)
found upon interrogation that
in 50 districts, Helena appointed
representatives from whom  she
collected Tk 50,000 to Tk 1 lakh each
at a time, and Tk 10,000 to Tk 20,000
monthly.

The investigators said Helena also
collected Tk 10,000 to Tk 20,000 from
different upazila representatives at a
time and monthly charges ranging
between Tk 2,000 and Tk 3,000.

High officials in the police said
they have often received complaints of
extortion by these media platforms, but
Jahangir Alam, an additional secretary
at the home ministry, said taking
action against any unlicensed media

organisations was not necessarily in
their jurisdiction.

A SILENT DIGITAL REVOLUTION
IPTVs are all unlicensed. To their credit,
many had applied for licences after the
information ministry invited them to
get registered, but the ministry has been
sitting idle for the last four years.

The deputy secretary (TV-2) of the
information ministry, Ruzia Sultana,
said that right now around 600
applications for IPTVs are pending with
the ministry.

The National Online Mass Media
Policy 2017 clearly states that no media
can operate without a licence from the
relevant body. All of the organisations
this correspondent spoke to said they
have applied for registration and have
been waiting between several months
to several years for a decision.

Both JATV and AlifTV claim to have
applied for a licence to operate.

Information Minister Hasan
Mahmud said on Tuesday that the
ministry has already taken many
initiatives, including giving registrations
to IPTVs, to bring discipline to the
unregulated sector.

However, before the information
ministry could take a decision about the
licences, BTRC closed down 59 internet
protocol televisions (IPTVs) on Sunday
for not possessing valid licences to
operate.

This was done without the knowledge
or consultation of the information
ministry, confirmed several ministry
officials. In addition, the information
minister also pointed fingers at BIRC.

Mahmud said his ministry only gives
registration to the IPTVs, but they get
domain allocation from the BTRC. “The
question is how they got the domain
allocation. I think one has to be very
careful from now on before allocating
a domain.”

But even inviting IPTVs to get
registered in 2016 was too little too late.

The first IPTV was established in as
early as 2011, claimed Emrul Kaysar,
general secretary of IPTV Owners’
Association. “I bought the domain
Bangla2itv, and then later on, we
launched JagoBD,” he said. JagoBD is
one of the most well-known platforms
for streaming television channels at the
moment.

“Our national television was the first
satellite channel to adopt the internet
protocol technologyin 2014, and stream
their content online,” he claimed. Since
then all satellite channels have started
internet streaming services.

In addition, in the last one decade,
the number of IPTVs has exploded from
one to over 600.

It would be unfair to assume without
sufficient evidence that extortion is the
revenue model for all unlicensed media.
The underbelly of the media world,
internet televisions cater to audiences
that traditional media skips out on --
and with that comes new business.

Emrul Kaysar, for example, runs
Times24TV by providing technological
and media support to programmes by
the Bangladeshi diaspora.

“We gave the Federation of
Bangladeshi associations in North
America the technical support to run
their virtual convention last time,”
explained Kaysar. FOBANA's annual
convention is year-after-year, the biggest
Bangladeshi gathering in the US.

“Most of my programmes target
the diaspora, so I don't have any
correspondents or reporters,” he
explained. The TV, which has been in
operation since 2014, airs shows with
titles like “Australia Times”".

Kaysar is a broadcast engineer by
training and education, and has been
working with this technology since
2011. People like Helena and Jamal turn
to tech experts like Kaysar to set up these
online TVs.

There are less than a dozen
professionals in the market who can
set up IPTVs professionally and provide
server space and streaming services, said
industry insiders.

Nazmul Hasan, who goes by the
moniker IPTV Techmaster, has a
fascinating video titled “Launch an IPTV
for Tk 20,000".

“You need a PC with good
configuration and a good internet
connection,” he explained.

“Then there are a few types of
software that you need to install. These

include encoding software, a switching
software and a streaming software. Then
you will need a streaming server. From
your PC you will push content to the
streaming server. The streaming server
will give an output to your website or
other platforms,” said Hasan.

“The streaming servers in Bangladesh
are not very good. We provide you with
servers outside the country. We can
guarantee that you will get buffer-less
streaming,” said Hasan.

“If you have a computer already, then
you will need Tk 50,000 to set it all up.
For the server space you will need to pay
Tk 20,000 every month,” he added. And
so for pennies and peanuts, you too can
have your own television channel.

DU Associate Professor Robaet
Ferdous appreciated the plurality of
media that IPTVs provide. “We need
freedom of expression, but with that
freedom comes the responsibility to be
an ethical media.”

Veteran  journalist ~ Amanullah
commented that extortion was always
there in journalism. “It is just that the
nature of it has changed.

“If one is to be ethical in one’s
professional pursuits, one has to be
moral, honest and fair as a journalist.
To be ethical, one has to be moral,
truthful and objective in reporting
facts, incidents, speeches and remarks
of news sources. If the journalist is not
ethical, there will be confusion resulting
from false news as is now happening in
the present day world.”

Rassel placed on

FROM PAGE 1

on completion of a three-day remand
in another case filed with Gulshan
Police Station.

Dhaka'’s Additional Chief
Metropolitan Magistrate Md Hasibul
Haque passed the orders after
Investigation Officer Nazmul Huda,
also a sub-inspector of Dhanmondi
Police Station, produced the couple
before it with a seven-day remand
prayer for each, said Tapash Kumar
Pal, the additional public prosecutor.

The defence, however, submitted a
petition seeking bail along with the
cancellation of the remand prayer.

On September 17, Kamrul Islam
Chokdar, a vendor of Evaly, filed a
case with Dhanmondi Police Station
against the couple and 10 other
employees of Evaly over unpaid dues
against goods supplied.

The 10 others accused are Evaly
vice-president ~ Akash, manager
Zahedul Islam Himoy, senior key
accounts manager Tanvir Alam, senior
executive commercial Jawadul Haque
Chowdhury, head of accounts Selim
Reza, accounts manager Jubair Al
Mahmud and its four staffs — Sohel,
Akibur Rahman Turja, Rezowan and
Sakib Rahman.

Police are yet to arrest them at the
time of filing the report.

On September 16, the Rapid Action
Battalion of the police arrested the
couple during a raid at their flat in
the capital's Mohammadpur after a
customer filed a case with Gulshan
Police Station over embezzlement of
Tk 3.1 lakh.

HUMAN CHAIN DEMANDING
RELEASE OF RASSEL, SHAMIMA
Around 100 customers and sellers
yesterday formed a human chain
in front of the Chief Metropolitan
Magistrate’s ~ Court of  Dhaka
demanding the immediate release of
Rassel and Shamima.

The human chain was jointly
organised under the banner of the
Bangladesh E-commerce Merchant
Association and Bangladesh
E-commerce Welfare Association.

The protestors then carried various
placards in favour of the release of the
couple.

Sakib Hasan, a customer, said
that many people gave Evaly a lot of
money for products or sold products
to it.

They would not get back their
money or the products if the top
bosses of the company stay behind
bars.

“The couple should be released
for the great welfare of the sellers and
customers soon,” he added.



