WEEKEND
November 29, 2019

I informed the union,
and they intervened
with the administration
on my behalf, requesting
that I be given 90 days’
notice. On September
30, 2019, when my

90 days were up, the
HR met with me. I

was asked to sign a
termination letter and
handed over three
months’ of salary.

After page 5

“1 did not expect this at all. In my 21 years
as a journalist, I had done my best reporting
for this television. I won them 12 awards,”
lamented the reporter.

The camera chief of the television station
was also let go. "The administration came
and told me that they were going to cut
costs and that I must submit a list of highly-
paid camera people to get rid of. I declined
to do any such thing,” he says

“On March 25, 2019, [ came back to
the office after completing an assignment.

[ had just submitted my camera when

the HR called me. I was told to hand in a
resignation letter,” he described. His too was
a case of forced resignation, in violation of
the country’s labour laws.

“I was simply given the salary of the
running month and the next, and made to
leave,” he added. The journalist has since
then filed suit with the labour court for his
severance package.

Also among those sacked is the chief
reporter—it is the same story all over again.
“In addition to us, they also let go of three
more top-level camera people, one executive
producer, and two producers, all of whom
were highly-paid.”

When even electronic media giants could
not spare their employees from sacking,
smaller television stations cannot imagine
faring better. TV#5 fired 18 of its employees
on October 10, 2019 because, as they were
told, “business is not going well”, On
October 10, we noticed that in addition to
the salary of the month, they had gotten
10 days’ extra payment, informs its former
national desk in-charge. “We went to HR
and they told us that we are no longer
needed,” he stated. Last week, they took the
help of the union and sat down with the
chairperson to demand severance packages,
but were told that they would not be paid
a dime.

TV#6 let go of 24 of its journalists
between October 24 and October 30,
informed its former employees. While no
reporters were let go of, the numbers still
included camerapersons, video journalists,
and video editors. They were told that the
television, which started broadcasting five
years ago, took this decision because it had
been facing a fund crisis.

“They called me on October 26, 2019
around evening. The HR official didn't give
me any explanation. He just said that the
office could not afford me,” informed a
senior videographer.

The interviewee was handed a
resignation letter drafted by the
administration in his name, and was asked
to simply sign it, in effect making it a case of
forced resignation. As a result, the employee
essentially wrote off his right to getting a
severance package.

“How could they do this without giving
a single day’s notice? I didn't get any gratuity
or severance package. During my tenure,
not a single equipment was damaged in any
way. In my six years, the office even gave me
two promotions. I have never been jobless
for a single day in my life, and here I am
unemployed,” he stated.

Yet another laid-oft employee described
how he was coerced into signing a “forced
resignation” letter. “The administration
called on November 9 and asked me to
sign the resignation letter drafted by them.

[ told them that since I have worked there
from the beginning of the channel (for six
years), I need to know why I have to resign.

They have even promoted me in the past for
being sincere in my work. They didn't tell
me anything immediately, rather told me to
take some time to think about it,” described
the senior producer.

Changing nature of business
challenging newsrooms

All the journalists interviewed stated that
they were let go because business is not
going well.

“The ads are no longer coming to the
television stations because we are losing our
audience,” stated one interviewee of TV#4.
Another informed that the whole house had
become dependent on one major corporate
funder and that no salaries would be paid
out unless that ad came in.

Fahim Ahmed, chief news editor
of Jamuna Television concurred. “The
country’s advertising budget is very low
when compared to the number of television
channels. I started my career in television in
2003, when television commercials would
sell for Tk 50,000 per minute. Those ads
are going for Tk 500, so the income of the
television channels have gone down.”

Former Cultural Affairs Minister,
and managing director of Desh TV,
Asaduzzaman Noor says that televisions are
not being able to attract audiences because
they are not building a brand image.

“Our tv channels do not have any specific
character. All of them are doing the same
thing—entertainment, drama, news, talk
shows. How will people know where to go
for what? You need dedicated, specialised
channels.”

“If they want to do business, they need
to know what the people are demanding.
They themselves do not know what they
have in store, then why will people watch
those channels? And why will clients give
them advertisements?” questions the former
Minister.

Zenith, a global “return on investment”
agency, analysed the next 30 rising ad
markets last year, and found Bangladesh
to be the second-fastest grower—its pace
only exceeded by that of Iran. “The second-
biggest growth in adspend will come from
Bangladesh, which we forecast to grow by
USD 457 million between 2017 and 2020,
reaching USD 1,311 million,” the agency
stated in its press release. Converted into
our currency, the estimate is Tk 11,165
crores.

However, this does not necessarily
translate into more ads for newspapers
and television stations. This newspaper
found out last year that the Bangladeshi
private sector is spending nearly Tk 1,000
crore every year on digital marketing on
Facebook and Google to reach their target
audience.

And the media is not quite being able to
capture the market.

When faced with an ad crunch,
media owners had to contend with one
crucial question: do they truly care about
journalism, or was it simply a business for
them? Unfortunately, quite a few owners
were in this pickle—these were the ones
who had set up organisations neither caring
for journalism, nor doing any market
research on whether journalism actually is
a viable business. And in these trying times,
they fared the worst.

“As a national desk in-charge my salary
was Tk 17,500, which got increased to Tk
19,000 over the last two years. None of our
district correspondents were paid anything,
and were made to work voluntarily. As
a result, they would often extort their

sources. They were engaging in corruption,”
described the interviewee of TV#6. The
television station started off with 45
reporters, but currently has a total of eight
reporters in the newsroom, showing its
utter disregard for journalism.

“The media owners think that if they do
not have the news in their control, they are
powerless, but they do not all have to have
news sections,” comments former minister
Noor.

“Many of the business magnates, who
are the owners of the channels, use it
to show their power and prestige. They
were not professional or passionate. So
when they started running losses, the
owners were not willing to continue,” says
Jamuna'’s CNE Fahim.

Meanwhile, as the cash crunch squeezes
harder, newspapers are being forced to
modernise, leading it to let go of sections
that no longer serve a purpose. This
includes people whose jobs have been to
manually compose a newspaper's layout
and the reading section—so named for
their jobs as proof-readers.

As jobs become modernised,
Newspaper#1 had to let go of three people
from the reading section. This included
the section in-charge who was let go off,
after having worked with the newspaper
for between one to two decades. “I was
verbally given a termination notice in the
first week of July. I informed the union, and
they intervened with the administration
on my behalf, requesting that I be given 90
days’ notice. On September 30, 2019, when
my 90 days were up, HR met with me. I
was asked to sign a termination letter and
handed over three months’ of salary. But
[ declined, saying that I need the benefits
given to me by the wage board since my
career spans over two decades. They refused
to comply.”

As the media industry goes through
crisis after crisis, Star Weekend reached
out to K Anis Ahmed, the publisher of
Dhaka Tribune and Bangla Tribune to reflect
on the situations. Ahmed is director at
Gemcon Group, which has a long history
of operating newspapers, most notably, the
extremely popular Ajker Kagoj, which had
to close down on a single day’s notice in
2007.

“Operating as a news media is harder
today by magnitudes compared to the
early 90s. Government rules curb both
freedom and business viability. The issues
with the Digital Security Act are well
known. Provisions totally inconsistent
with open market systems, like the wage
board for journalists, and punitive duties
on raw material, make costs almost
unmanageable,” he states.

“The fact that social media has
vacuumed out a lot of ads is another big
blow. Governments should be passing laws
that ensure due revenue for those who do
the actual gathering of the news, rather
than those who distribute it seemingly for
“free”. In short, running news media today
is way, way tougher than it was in the ‘90s.
This is as true for Bangladesh today as it is
in most parts of the world today.”

But the crux of the situation is that when
media businesses fail, it is true journalism
that suffers. “Investigative journalism is
time-consuming and requires a lot of
resources. When business is going bad,
houses just do not have the kind of passion
for journalism needed to still persist, still
continue at it, no matter what,” stated the
sacked investigative head of TV#5.



