STAR

WEEKEND
April 7, 2017

our smartphone beeps you
Yawake at bam every weekday

morning. On your way to work,
you are scrolling down your Facebook
newsfeed, liking or commenting on
posts that resonate with your current
mood. At work, you pull up your
Gmail account and Google possible
destinations for your next paid
vacation. You Instagram your lunch
and Snapchat how funny your friend
looks at the party. Your cousins abroad
WhatsApp you their latest
shenanigans.

At any instant of our day, if not our
entire lives, Google and Facebook
know more about us, our preferences,
our geotagged activities and our
relationship statuses than anyone else.
Edward Snowden calls this the
Surveillance Age, where private
corporations and public authorities are
trying to understand us through our
digital footprint at all hours of the day.
All they require is a simple tap that
activates our phone's Wifi or data plan.
The access we provide to private
corporations by willingly giving up
our legal rights to our private
information is often a concern when
made available to governments — we
then feel our privacy has been violated.
Does this mean we trust private
corporations more than our elected
public representatives?

The government of Bangladesh
recently stirred (more) public attention
when Telecom State Minister, Tarana
Halim announced it will request
Facebook to share information about
Bangladeshi users in hopes to “curb
growing militancy” in the country (The
Daily Star, March 17, 2017). In another
news-article, AIG Moniruzzaman of
Police Headquarters suggested
Facebook requests Bangladeshis to
open accounts using National
Identification Numbers (NIDs) in order
to effectively cross-validate their
identities and reduce cybercrime (The
Daily Star, March 13, 2017). In both
cases, unsurprisingly, Facebook turned
down the state's requests.

However, the government's efforts
into monitoring communication date
back to its Constitution. While Article 1
and Article 43 both protect the citizen's
right to privacy, especially against
unlawful search and seizure of
communication devices or
correspondence, the caveat arises with
the clause “unless reasonable
restrictions imposed by law permit it in
interest of national security” in Article
43. The amended Bangladesh
Telecommunications Act, 2010 allows
agencies to “monitor the private
communications of people and
intercept communication with the
permission of [M]inistry of Home
Affairs, under a special provision for
the security of state and public order”.

In reality, nevertheless, digital
surveillance is more expensive and
complex than warranted by policy
briefs. Between 2013 and 2016, media
reported over BDT 300cr government
expenses on acquiring surveillance

technologies that allow phone calls and
social media activities to be intercepted
by government intelligence agencies,
such as National Telecommunications
Monitoring Center in Dhaka. Central
to the purchasing orders were third
party vendors like Israeli-American
firm Verint Systems and Chinese firm
Inovatio that are known for their

the State Minister's repeated requests
to Facebook representatives would be
nothing short of redundant. Can we
then safely assume that not all our
online activities can be tracked?
Irrespective of acquisition,
deploying these technologies require
in-house expertise that many
intelligence agencies lack, as cited in

THE GOVERNMENT V5.

YOUR FACEBOOK ACCOUNT

HOW MUCH CAN THE
GOVERNMENT SEE?

SABHANAZ RASHID DIYA

Had our government been as successful in
exhaustively accessing all our digital information,
the State Minister's repeated requests to Facebook

representatives would be nothing short of
redundant. Can we then safely assume that not all

our online activities can be tracked?

wiretapping technologies; the former
was implicated with another Israeli
firm in the United States' National
Security Agency s wiretapping scandal
in 2008. This highlights an important
contradiction with the state's recent
announcements: had our government
been as successful in exhaustively
accessing all our digital information,

the FBI-Apple encryption dispute in
March 2016. The dispute also led to
private corporations strengthening
their encryption and privacy fronts,
making it more challenging for
government agencies to access user
data. Later, in the same year, the ACLU
in US reported the widespread use of
Geofeedia and Digital Stakeout - tools

| CYBER SECURITY |

that can track and geolocate social
media activities beyond the scope of
keywords — allowing government
agencies to identify specific
individuals. As a result, infuriated
technology giants namely Google and
Facebook beefed up unwarranted
access to their data. In recent times, the
Trump administration and Department
of Homeland Security have reportedly
discussed manually searching social
media accounts in U.S. borders to
“detect terrorist threats” (The New York
Times, February 14, 2017). This
provides further evidence that existing
surveillance technologies are well
behind the rampant product growth
and security enhancements within
technology companies. In the constant
tension between government agencies
and private corporations to know as
much as possible about people and
customers, the real concern
surrounding an individual's civil
liberty takes a backseat. While policies
are still catching up to emerging
technologies, how can a layman protect
his /her rights to a private life?

Much of the response lies in our
own decisions to share our
information. The government at
current can only resort to third party
vendors or social media monitoring
software (SMMS) to intercept our
digital correspondence. In recent years,
the Bangladesh government has taken
legal actions against individuals
posting “offensive” remarks on
Facebook. However, in reality,
identifying their information did not
require any advanced technology. A
simple search of keywords and
exploitation of our gullible tendencies
to share anything on social media
without permission or fact-checking
are sufficient to implement the Penal
Code, 1860 and ICT Act, 2006. It is not
about what instruments of the
technology were used to find digital
data, but rather about the questionable
policies that allow such doing to be
used against an individual. How are
the laws being used to silence
intelligent discourse?

The threat, meanwhile, is more
prevalent in our own willingness to
hand over private information (and our
rights to what can be done with it) to
opaque algorithms owned by profit-
minded, private individuals.

It is less sexy to hold them
accountable, largely because we simply
do not know exactly how our
information is stored, processed and
implemented. Perhaps it is how a
government collects and aggressively
responds to the same information that
we find intrusive. That is alarming and
beckons the urgency for discussions to
shift in the direction of policies that
will contain the Fourth Industrial
Revolution, rather than the microwave
ovens that are still struggling (and
miserably failing) to listen to us.

Sabhanaz Rashid Diya is a social entrepreneur

who is currently finishing her Master of Public

Policy at University of California Berkeley. Her

research focuses on the intersection of technology
policy and international development.

| PERSPECTIVE!

ere in Dhaka last year, at a
Hmnference on the future of print

media business, DD
Purkayastha, CEO of ABP Group, the
parent company of Anandabazar Patrika,
said of the paper's digital strategy: “We
are giving what our readers want.”

The century-old newspaper is the
jewel in the crown' of ABP Group, a
huge media empire with millions of
readers and viewers. It played a crucial
role during British rule and indulged in
the power game afterward, but it was
hardly ever praised for maintaining
objectivity.

As the digital age loomed over print
media, Anandabazar embraced an online
strategy that sought to gratify the
demands of its readers, as suggested by
Purkayastha, at the cost of what is left of
its journalistic integrity.

While expanding its territory on the
web, the paper targeted Bangladeshi
audience by focusing on soft and likable
issues such as cricket and entertainment,
as a reflection of its audience-gratifying
strategy, along with its signature
explosive commentaries on Bangladeshi
politics.

Focusing on Anandabazar's explicit
agenda-driven opinionised journalism
will be a waste of time, but its apparent
disdain for facts, accuracy and our
history, and reckless handling of
sensitive issues, is something that should
be of concern.

Let's look at some of the most
outrageous blunders Anandabazar has
committed not long ago, aside from its
hilarious misspelling of Bangladeshi
names and places, and countless
sensationalised headlines.

In a report on a meeting between ’M
Sheikh Hasina and the visiting Indian
Air Force chief Arup Raha, the paper
fictitiously stated that the duo had
reminisced about an event of our
liberation war in which Bangabandhu
Sheikh Mujibur Rahman, his daughter
Hasina and other family members “were
in a hideout” and witnessed a grand IAF
attack against a Pakistani force.

Even a novice about our history
would know that Bangabandhu had
been arrested and taken to Pakistan
before the war began. As Bangladeshi
social media users reacted harshly to this
ridiculousness, the paper has since
erased the part with a vague retraction
later added at the end.

But it does not always bother to even
take the trouble of inserting a retraction
when proven wrong; instead, the
webpage is simply deleted.

The newspaper's inaccurate report
claiming that Canadian authorities
decided to expel Nur Chowdhury, one of
the killers of Bangabandhu, from the
country was removed after being
challenged by other news outlets such as
Deutsche Welle. The same thing happened
when a fabricated story claimed that
actress Joya Ahsan was subjected to a
fatwa in Bangladesh that had termed her
“Bangladesh'’s Sunny Leone” and had
threatened her to leave the country.

At least two other Bangladeshi
actresses, Pari Mani and Ashna Habib
Bhabna, objected to the treatment they
received from Anandabazar. While Pari
Mani accused the paper of misleading

5 CEaar 6Tl ¢ ooifer  ©wd © GfEE 38 AaiT  Afvar-gieaiam  <jFfera
wifm Hi‘l'ﬁ'ﬁﬂ 4% PR 2030
gl 2t | dob,
ﬁﬁ.ﬁﬁ:}" - Serm wemew Teavma e Suaftre pm Srmdew e fefmchlm | wmfew. | e S IACT L
F@ﬂﬁﬂ‘ o S B ] :‘Tmm‘m" Q }—W _!' m
2N ( S L | RMB 500 Coupon
L e | e,
O-3 : E AT
OGLIL Rhdi B ﬁilﬁ! P! (TP IR AT ! I Wordfence ;T:;FJ' | R
vemmnm . Q08 " ﬁ.:rmmm

(I Ty wreEe R womeny woin g Al o T 9j43

e v i B B o1 oTe e -ﬂ_& o g

ol o7z o iy WAt wne W o} SN
o e s s Sy, e F:T',}‘-‘i &

’??fwmﬁﬁ

?ﬂj f%t’ﬁm Hhﬁm =
WHANY ey @

Wﬁmﬁ%m'*

20 WE, 303k, 382500 Ov e

readers by sensually distorting her
quotes, Bhabna alleged that comments
that she never uttered were attributed to
her and that some conversations
involving her that had never taken place
were mentioned.

In an article professing chief justice
Surendra Kumar Sinha to be the next
president of Bangladesh, the paper
stated that “East Pakistan's chief justice
Abu Sayeed Chowdhury was
Bangladesh's first president”. Mr
Chowdhury was actually the second
president of Bangladesh, whereas Sheikh
Mujibur Rahman was the founding
president, and the chief justice Surendra
Kumar Sinha is still in his post.

While incorrectly stating that the post
of the CJ ranked just below the
president’s and that Major General Abul
Manzoor was a former president, the
report went on to indicate that the PM
had appointed Mr Sinha as the chief
justice to appease the country's
minorities. The fate of this story? Not
found, 404!

T WA TR TR SR W ﬂ#:m

------

’ﬁmmﬁmﬂﬁsmm
Gy Tim wenTre aum gefE)
ite e avmadl o e T
AAEH WSS (Gl e AEAET 33
1 3543 97 33 T dfefis
AR | S59¢ 97 3¢ T ved
AEAATS AT fifen wferd
ke v mem s o T @

f E’?FE?‘- W?ﬁ@w wifs Wﬁ% = L ::nf o

“ANANDABAZAR'
~ALT-JOUR

NAZMUL AHASAN e

Four and 5% pthey Mands ke his

In 2015, Bangladesh cricket team
brought the guest Indian team to the
brink of a “Bangla Wash” owing to
debutant Mustafizur Rahman's
extraordinary performance. Anandabazar
reported, unsubstantially, that captain
Mashrafe Mortaza had taken the Fizz to
Indian skipper MS Dhoni to request him
to give Mustafiz a chance to play in IPL,
and that he had sought Dhoni's bat to
give as a gift to Mustafiz. Mashratfe later
trashed the report, but Anandabazar
didn't retract the story.

Following the Gulshan attack in July
last year, Anandabazar nearly slandered
North South University by grossly
headlining that the university was now a
“breeding ground” for militants. About
four months later, it carried another story
by the same author that said Bangladesh
government indentified 18 educational
institutions, including Dhaka University
and BUET, in Dhaka as the “breeding
ground of terrorism.” As for BUET, it
claims, 72 percent of its teachers belong
to either Jamaat-e-Islami or Hizb ut-

STAR

WEEKEND
April 7, 2017

Tahrir. “Their job is to inspire students
by using websites, video footage, Jihadi
books, audio CDs,” it states. Couldn't be
more outrageous!

Most recently, one of its reports on an
anti-militant operation by police in
Sitakunda, Chittagong featured the
photo of a deceased female banker as a
militant killed in the operation.
Anandabazar took days to adjust the
mistake, albeit without any retraction.

Aforementioned articles could be
debunked or challenged because they
carried specific information, but some
other reports contain statements that are
seemingly unverifiable and hardly
believable.

Interestingly, there's an absurd
explanation from one of Anandabazar's
own journalists. In an op-ed for the
paper, Surbek Bishwas wrote why he and
other fellow journalists failed to restrain
from the temptation of seductive stories.

“Can we journalists firmly say that
unless we can verify whether the police
is feeding us deliberately or committing
mistakes unknowingly, we wouldn't
submit our stories?” he asks. “When
other TV channels or newspapers break
the story, we cannot help but regret it
because we also had the story but
decided not to run it.” So, did he just
confirm our suspicion that his paper
plainly carries stories without
adequately verifying them? Maybe, yes.

Belated author Ahmed Sofa was one
of the fiercest critics of Anandabazar, so
was novelist Akhteruzzaman Elias. Elias
in one of his critically acclaimed novels,
Khoyabnama, which ironically won
Ananda Purashkar by Anandabazar,
branded the paper as “Bengalis’ enemy”.

Sofa, on the other hand, in an
interview with Kolkata's Swadhin Bangla
magazine in 1999, accused Anandabazar
of propelling the Partition of Bengal.
Quoting Indian author Samar Sen's
notable work Babu Brittanto, he said,
“When we were fighting for our
language, Anandabazar intensified
communal tension by writing that the
severed head of a Hindu woman had
been found inside a Hilsha fish.” It was,
he said, intended to fuel riots. He also
mentioned Anandabazar's “ugly”
editorial that opposed Maulana
Bhashani's momentous campaign against
the Farakka water barrage built by India.

Their testimonies illustrate that in the
past Anandabazar ran explicit anti-
Bangladesh propaganda defying
objectivity. Let us also remind ourselves
of the infamous article by Nirad
Chowdhury published in Desh Patrika,
the literary concern of ABP Group, that
termed our country as “so-called
Bangladesh” and led to a financially
painful ban on the paper in the country.

In this age when the free flow of
information is celebrated, similar
atrocities in the name of journalism may
not be possible to be repeated, but
Anandabazar's flagrant violation of the
basic code of journalistic ethics deserves
proper criticism. At a time when terms
like 'fake news', 'post-truth’ and 'alt-facts'
are creating chaos in the global media
industry, Anandabazar's alt-journalism
shouldn't be left unchallenged.

Nazmul Ahsan is a journalist. Drop him a line at
nazmulahasan@live.com.



