2 | The Daily Star

Prime Minister Sheikh Hasina poses for a photograph with officers of the Armed Forces at the graduation ceremony of “DSCSC
2015-2016” course of Defence Services Command and Staff College at Mirpur Cantonment yesterday.

NENEIVET

ty

DHAKA FRIDAY FEBRUARY 19, 2016

PHOTO:
PMO

'Attempt to crush independent media'

FROM PAGE 1
That's why it is so shocking that Anam
now stands accused of treason, no less.

Sajeeb Wajed, the son of Prime
Minister Sheikh Hasina, has described
him as "completely unethical" and a
liar, and has demanded he be thrown
in jail.

Before going into the details of the
allegations against Anam, it is impor-
tant that the claims are set in context,
because it is hard not to see this as the
latest line of attack in a concerted effort
to gag one of the last independent
media organisations in the country.
INCOMES HIT
The Daily Star and its sister publication
Prothom Alo - the most widely read
Bengali newspaper in the country - are
already the subject of a clandestine
attempt to undermine their finances.

The BBC understands that since last
summer businesses, including some of
the largest telecoms and consumer
goods companies in Bangladesh, have
been ordered to restrict their advertis-
ing in the two newspapers by the
country's military intelligence agency.

The Norwegian company that owns
Grameen Phone, Bangladesh's largest
mobile phone operator, has admitted
as much to Al Jazeera. Telenor's head of
communications confirmed that,
"along with several other large corpo-
rations, [it] received an instruction
from the authorities to stop advertise-
ments in two leading newspapers in
Bangladesh".

The Daily Star and Prothom Alo are
reckoned to have lost about a third of
theirincome.

Yet the order has no basis in law,
according to the leading commentator
on Bangladeshi politics, David
Bergman.

"It is simply 'enforced’ through the

authority that comes from being the
country's most feared intelligence
agency,” he argues.

But its intent is clear; it is about
bringing independent media into line
and stifling dissent.

The message is "cross the line and
we'll take action”, but since no clear
line has been drawn it is up to the
media to police itself.

And it seems to be working.

'INTIMIDATION'
"There is not a single newspaper or TV
editor in this country who does not
know about the blockade," writes
Bergman, "yet not one of the nearly 30
TV stations, nor one of the countless
newspapers has reported about this
intimidation of the Daily Star and
Prothom Alo."

When I spoke to Bangladeshi infor-
mation minister Hasanul Haq Inu, he
denied that he knew of any such order.

He told me that if the newspapers or
any of the companies involved register
an official complaint, he would be
happy to investigate, and said that if
any illegal restriction is being imposed
on businesses in Bangladesh, he will
take action.

While the restrictions on advertising
in the Daily Star are not getting much
attention in the Bangladeshi press, the
allegations of treason by Anam are
getting plenty of publicity.

That is because Anam has admitted
he has made mistakes.

'BAD JUDGEMENT' - BUT
TREASON?

In a television interview earlier this
month, he conceded that reports
published in the Daily Star in 2007
alleging corruption by the woman who
is now prime minister were based on
uncorroborated leaks from the then
military government.

He said he was wrong to have
published them.

"It was a big mistake," he said during
the interview. "It was a bad editorial
judgement, I admit it without any
doubt.”

But whether his mistakes constitute
treason is another matter entirely.

The prime minister's son claims that
the articles were an attempt by Anam
and the Daily Star to "support a
military dictatorship in an attempt to
remove my mother from politics”.

That is something Anam vigorously
denies, with justification.

He points to 203 editorials
published during the period of military
rule demanding that democracy be
restored. That amounts to one every
three days of the so-called "emergency
government”.

He also points out his newspaper
was very critical when Sheikh Hasina
was arrested in connection with the
corruption charges.

"To us Sheikh Hasina's arrest is
totally misconceived and smacks of
arrogant use of power without due
process of law," his editorial
thundered, the day after the arrest was
made.

COURT DECISION

What is more, none of the allegations
against Sheikh Hasina and other party
members was ever tested in court
because all charges were dropped by
executive order when her Awami
League assumed powerin 2008.

By contrast, similar claims of
corruption made against the main
opposition party, the Bangladesh
Nationalist Party (BNP), were allowed
to stand. Many BNP politicians are still
technically on bail from the charges.

Haq, the Information Minster,
denies there is any campaign against

the Daily Star.

He says the complaints against
Anam are being made by individuals
and are not being co-ordinated by the
government, "A judgement on whether
he is guilty will be made by the courts
on the basis of the merits of the case,”
he told me.

But Bergman has no doubt about
the real significance of these attacks on
Anam. He believes they are "an attempt
to crush independent media”.

He is convinced that government
loyalists want "to close down, or at
least subdue, any influential independ-
ent media or dissent that is not within
their control”.

'LEGAL HARASSMENT'

That would represent a very sinister
power grab in an already fragile democ-
racy like Bangladesh.

Since Bangladesh's media appears
too cowed to speak out, it is time the
rest of the world does.

The International Federation of
Journalists (IFJ) has condemned what
it calls the "legal harassment" of Anam.
Now governments must do the same.

And where better to start than the
UK government?

A few weeks ago Alison Blake, the
new British High Commissioner to
Bangladesh, was celebrating how "as
two Commonwealth countries, we
share a set of core values, including a
commitment to Parliamentary democ-
racy and a tolerant and pluralistic
system with a commitment to protect
and uphold human rights".

It might be time Blake challenges
the Bangladeshi government to deliver
on that commitment.

(Justin Rowlatt, BBC South Asia
correspondent)

BANGLADESHI PEACEKEEPERS

PM warns against
unwarranted
attitude, activities

UUNB, Dhaka

Prime Minister Sheikh Hasina yester-
day warned that any unwarranted
attitude and activities of Bangladeshi
peacekeepers in LIN missions will not
be tolerated.

She was addressing the graduation
ceremony of “DSCSC 2015-2016"
course of Defence Services Command
and Staff College (DSCSC) at Mirpur
Cantonment.

The PM said her government wants
to keep Bangladesh peacekeepers'
image unharmed. “We don't want our
armed forces' reputation to be ques-
tionable.”

Hasina's warning came in the wake
of four child sex abuse cases in Central
African Republic involving UN troops
and police from Bangladesh, Congo,
Niger and Senegal.

Bangladesh contributes 11,501
peacekeepers to 11 countries and this is
the highest number from a single
country, the premier said.

About the role of Bangladesh
Armed Forces, she said they are con-
tributing significantly towards restor-
ing democracy, social development,
health and education in different
countries under the emblem of UN
missions. Their success has further

brightened the country's image.

Since the start of UN peacekeeping
missions in 1988, Bangladesh took
partin 45 missions out of 66.

Apart from protecting the country's
independence and sovereignty, mem-
bers of the Armed Forces are also
making significant contributions to
fight natural calamities like Sidr and
Aila, said the PM.

They are showing their capability in

carrying out special development
activities and massive infrastructure
construction. Besides, they act as aides
of civil administration in different
purposes, including maintaining law
and order, mentioned Hasina.

She said the Armed Forces are
always alert to protect the country's
independence. “You'll have to remain
always ready to make any sacrifice for
protecting the country's independence
and sovereignty.”

DSCSC Commandant Maj Gen
Sajjadul Haque delivered the welcome
address at the function.

Earlier, the premier distributed
certificates among the graduating
officers.

Ministers, the leader of the opposi-
tion in parliament, chiefs of the three
services, lawmakers, and other high civil
and military officials were present.

CASES AGAINST MAHFUZ ANAM
Journos, rights activists

want those withdrawn

STAFF CORRESPONDENT

Journalists and several rights and
professional bodies yesterday
demanded withdrawal of all cases filed
against The Daily Star Editor and
Publisher Mahfuz Anam.

Mentioning that the filing of dozens
of defamation cases against Mahfuz
Anam is just harassment and shocking,
a faction of Dhaka Union of
Journalists (DUJ) sought Prime
Minister Sheikh Hasina's intervention.

In a statement, DU]J President Elahi
Newaz Khan Saju and General
Secretary Khairul Alam Bakul observed
that the unprecedented number of
cases against Anam can in no way be
suitable for democracy. “It's nothing
but evil efforts to gag the media and
stifle its independence.”

Referring to the 1/11 changeover,
the DU]J leaders said, “... Even, it was
heard that many leaders of the coun-
try's two major parties were involved in
the 1/11 episode, and almost all of
them are now in their places in their
own parties.”

Bothersome cases are being filed

against Mahfuz Anam one after
another for reports published in The
Daily Star years ago, they added.

The DUJ leaders said they think
Anam admitted his editorial misjudg-
ment out of his sense of ethics and
principles.

Statement of Jahangirnagar
University Journalists' Association
(JUJA) echoed the sentiment. It read,
"He [Mahfuz Anam| has shown cour-
age and set an example by disclosing
what happened, and he should be
praised for the way he said the truth.”

JUJA President Belal Hossain Rahat
and Secretary Moudud Ahmed Sujan
termed the incident of filling cases "an
attack on free media and ill motive to
control the media”.

"The cases were clearly politically
motivated to harass Mahfuz Anam,
editor of the leading English daily, and
to create panic among people practis-
ing ethical journalism in the country.
We demand immediate initiatives to
settle the issue,” read the JUJA's press
release.

Meanwhile, Bangladesh National

SEE PAGE 17 COL 3

Star editor faces 6 more

FROM PAGE 1

Rashed Mahbub, counsel for the
plaintiff, said his client wanted to file a
libel suit with a compensation claim of
Tk 50,000 crore against the Star editor,
as the newspaper allegedly published a

"report against Sheikh Hasina."
So far 75 lawsuits have been filed

against Mahfuz Anam in 50 districts
since February 9.

Of the cases, 17 involve pleas for
bringing sedition charges against him,
while the rest are defamation suits.

The case spree began days after the
Star editor at a talk show on February 3
made an introspective comment about
a lapse in his editorial judgement in
publishing a few reports, based on

information given by the Task Force
Interrogation Cell during the 2007-08
tenure of the last caretaker govern-
ment, without being able to verify
those independently.

The lawsuits filed against the Star
editor allege that the reports run by this
newspaper led to the arrest of AL
President Sheikh Hasina during the
tenure of the last caretaker government.
COMILLA
Abdur Razzak, president of Nangolkot
upazila BCL unit, yesterday filed a
defamation suit with the court of
Senior Judicial Magistrate Razia
Sultana against Mahfuz Anam.

The court took the case into cogni-
sance and asked the district informa-

lawsuits

tion officer to submit a report on
March 24,

With this lawsuit, a total of five libel
cases have been filed against the Star
editor in the district in the last four days.
MYMENSINGH
Md Altaf Hossain Rana, a freedom
fighter and president of Gafargaon
upazila unit of Bangabandhu
Sangskritik Jote, filed a defamation
suit with the court of Senior Judicial
Magistrate SM Razibul Hasan against
Mahfuz Anam.

The complainant demanded com-
pensation of Tk 10 crore.

The court took the case into cogni-
sance and summoned the Star editor to
appear before it on March 27, said

Court Inspector Nowjesh Ali Mia.

Four cases have so far been lodged
against Mahfuz Anam in the district.
NARAIL
Wahedur Rahman, president of
Dighalia union AL, filed a plea with
the Additional Chief Judicial
Magistrate's Court, seeking to bring a
sedition charge against the Star editor.

The complainant also brought a
defamation charge against Mahfuz
Anam, demanding Tk 100 crore in
compensation.

The court asked police to submit a
report in this regard on March 16.
LALMONIRHAT
Syeda Shilpi Begum, wife of an AL
activist, lodged a plea with the

Additional Chief Judicial Magistrate's
Court for bringing sedition charges
against Mahfuz Anam.

The complainant also brought a
defamation charge against the Star
editor.

Shilpi, who claimed herself as an AL
supporter, told journalists that she was
advised by her husband to file a lawsuit
against Mahfuz Anam.

She said her husband Syed Belal
Hasan is an AL activistin the capital.

The court ordered the OC of
Lalmonirhat Sadar Police Station to
investigate the matter upon taking
permission from government.
MADARIPUR
Advocate Siddigur Rahman, treasurer

of district AL and vice president of the
district lawyer's association, filed a
defamation suit with Madaripur Chief
Judicial Magistrate's Court against the
Star editor, claiming Tk 10 crore in
compensation.

The court took the case into cogni-
sance and summoned Mahfuz Anam
to appear before it on March 6.
BRAHMANBARIA
Bijay Krishna Mallik, vice president of
district Swechchhasebak league unit,
filed a defamation suit with the Senior
Judicial Magistrate’s Court, claiming
Tk 10 crore in compensation.

The court asked the officials con-
cerned to probe the matter and file a
report on March 30.

Experts caution against anomalies

FROM PAGE 1

The Mol will prevent false labour
elements and trafficking-in-person
activities, he said.

POSSIBLE MONOPOLY

The realities, however, do not speak the
same.

According to an official of the
Bangladesh High Commission in
Kuala Lumpur, the name of Synerflux
has not been mentioned in the Moll,
and yet Malaysia has selected the
company to regulate the recruitment
process through online.

Mohammed Abul Basher, president
of Bangladesh Association of
International Recruiting Agencies
(Baira), in a letter to Prime Minister
Sheikh Hasina on February 16 said the
company through its syndicate mem-
bers would have scopes for making
profits unilaterally and deceiving
workers.

[t was not Synerflux alone, however,
Since June last year, other companies
like Bestinet and Real Time
Networking also lobbied Malaysia and

Bangladesh governments to win
contract, but finally Malaysia chose
Synerflux.

According Malaysian media,
Synerflux is owned -- directly or indi-
rectly -- by relatives of a ruling party
minister.

Though migration cost in the deal
has been set at Tk 37, 000 per worker, it
is bound to go up significantly if there
is a syndicate of several agencies
working from behind, said Professor
CR Abrar, who teaches International
Relations at Dhaka University and
researches migration.

During 2007-08, it was fixed at Tk
84,000, but in reality the cost went up
over Tk 2 lakh. More people were hired
than needed, leaving many jobless.
Many of those who got jobs were
underpaid or even unpaid as many
were recruited for companies that did
not exist. Thousands returned home
sick and empty-handed.

That prompted both the govern-
ments to go for the G2G process in late
2012. Under the system, migration

cost was fixed at Tk 32,000, but only
some 10,000 workers were hired in
plantation jobs.

Experts question why all other
sectors were not opened under the
G265,

“It is said that G2G was made to fail,
but has our government assessed why
it failed?” said the professor.

Industry insiders say powerful
lobbies saw to it that the project fails

and they are the ones behind the new
deal.

“If workers can be sent at Tk 37,000
this time, it is good. But it is very
difficult to be optimistic. Chances are
that there will be a repeat of the 2007-
08 situations, " Abrar added.

LOW WAGE

When real wage in Malaysia has gone
down, Bangladesh has failed to lobby
for higher minimum pay for workers.

“Such a deal with low wages is
ridiculous,” said a Baira leader.

He thinks the syndicate led by
Synerflux is so strong that the
Bangladesh government has given in

toits influence.

However, a joint secretary of the
expatriates' welfare ministry said the
Bangladeshis would get the same
salaries as the Malaysians' under the
law.

MALAYSIAN

ECONOMY DOWN

As Malaysia's economy is now slowing
in the face of falling oil prices, real
earnings of the Bangladeshis have
come down. The value of one ringgit,
which was Tk 24-27 in 2012, has fallen
to Tk 18.

It now takes more than 4.2 ringgits
to buy one dollar, which was a little
over 3 ringgits early last year.

Malaysian Employers Federation
(MEF) President Datuk Shamsuddin
Bardan said due to the current eco-
nomic climate “an influx of migrant
workers may result in an oversupply”.

Currently, there are about 2.1
million registered foreign workers and
there are plans by the Government to
legalise between two and three million
undocumented workers soon, he

added.

Mohammad Harun Al Rashid,
regional coordinator of Caram Asia, a
regional NGO on migration, said
thousands of Bangladeshi workers in
Malaysia were already in problems --
with low-paid jobs or joblessness.

"Hiring fresh workers without
ensuring a foolproof mechanism will
create another disaster like that of
2007-08," he told this paper by phone
from Kuala Lumpur,

He questioned why a certain com-
pany is involved in recruitment from
Bangladesh, which is not the case of
other labour-source countries like
Nepal or Indonesia.

Besides, thousands of low-skilled
Bangladeshis were employed in
Malaysia in professional categories in
the last few years, but most of them are
now jobless and undocumented,
Harun added.

However, Bangladesh has not
sought any clarification from
Malaysian authorities, he said, adding:
"Thus, we Bangladeshis are losing our

Prosecutor Ali

FROM PAGE 1

The action came four days after the
Chief Prosecutor Office of the Tribunal
wrote to the law ministry seeking
"necessary actions"” against the prose-
cutor for "breaching discipline and
code of conduct, and serious profes-
sional misconduct”.

On February 14, Ghulam Arieff
Tipoo wrote to the ministry that Ali
had recently "disobeyed" his assigned
duties and tried to "exert illegal influ-
ence for securing bail for an accused in
a case pending with the Tribunal”.

Though the accused was not named
in the letter, several prosecutors say it
was Jatiya Party lawmaker MA Hannan,
arrested last year for his alleged crimes
during the 1971 Liberation War.

The Tribunal, however, denied him
bail on February 4. On that day, the
Chief Prosecutor Office withdrew Ali
until further notice from all the war
crimes cases he was involved with.

Ali, however, denies all the allegations
against him and alleges that a group of
prosecutors has raised the allegations
“simply out of professional jealousy”.



