@he Baily Star

DHAKA WEDNESDAY JuLy 20, 2011

tar

*BUSIN

ESS

Rupert Murdoch, a hands-on newspaperman

REUTERS, London

To illustrate the extent to which
Rupert Murdoch used to micro-
manage his newspapers, a one-time
Murdoch editor told an anecdote
about a typical board meeting at the
mogul's UK newspaper arm in the
1980s.

News International directors,
including some of the most power-
ful newspaper editors in Britain,
would solemnly assemble in a board
room within Murdoch's fortress-
like publishing compound at
Wapping, not far from the Tower of
London.

Once assembled, Kelvin MacKen-
zie, the editor who ran Murdoch's
raucous daily tabloid the Sun between
1981 and 1994 and made it the most
influential newspaper for much of the
Thatcher era, would ask: "Right.
Who's going to ring Rupert, then?"

The anecdote was delivered with a
smile. But senior journalists and
corporate officials who have worked
at the highest levels of the Murdoch
organisation in Britain say it encap-
sulates a deep truth about the way
the Murdoch newspaper empire has
traditionally been run.

Former senior Murdoch employ-
ees in Britain, Australia and the
United States say Murdoch is a
hands-on media proprietor, as ready
with an opinion on a story as he is to
dispose of any editor who regularly
takes a different stance from his own.

Reports of Murdoch pressuring
editors until their newspapers
reflected his own political leanings
are common -- if more frequent at his
tabloids than at his quality publica-
tions. Sometimes, Murdoch does not
even have to pick up the phone.

"When [ was last at News [ was
astonished how some editors would
almost factor in Rupert even though
he was 12,000 miles away," Bruce
Guthrie, a former editor at
Murdoch's Herald Sun in Mel-
bourne, told Reuters.

"You could almost see them think-
ing, 'whatwill Rupert think of this?'"

News International told Reuters it
does not comment on Murdoch's
level of involvement in his newspa-
pers. Dow Jones & Company, which
owns the Wall Street Journal,
declined to comment. Parent com-
pany News Corporation would not
comment.

Reuters is a competitor of the
Journal and of Dow Jones Newswires,
the financial news agency that News
Corp acquired along with the Wall
Street Journal in 2007.
ANTICIPATINGTHE BOSS
To get an idea of how deeply
Murdoch sometimes sought to steer
what his newspapers were saying,

former Wapping insiders point to his
relationship with one of the more
respected of his British media prop-
erties, the SundayTimes.

Towards the end of a typical week,
says a former senior News Interna-
tional figure, the owner would rou-
tinely ring the paper's editor -- from
the mid-1980s a voluble Scotsman
named Andrew Neil but more
recently John Witherow, a genial,
low-profile South African -- and grill
them about the stories being worked
on.

One person who was present at
one of these sessions said Murdoch
would ask his editor to run through
the list of stories reporters were chas-
ing. He would then critique them one
by one.

Eventually Murdoch would hear a
story he liked and make his interest
apparent. That story would then
become a main candidate for the
front page.

Roy Greenslade, a media com-
mentator for the Guardian who
worked as a senior editor at both
Murdoch's Sun tabloid and the
quality Sunday Times, said that
from what he saw and heard,
Murdoch's personal editorial
involvement was much deeper with
his British tabloids than with his two
up-market papers, The Times and
the Sunday Times. Current and
former employees of the Wall Street
Journal say that's the case at that
paper as well.

In his earlier days as a UK media
mogul, Murdoch was known for
literally dictating what tabloid edi-
tors would put in their papers,
Greenslade told Reuters.

But Greenslade and other News
Corp editors also said that as
Murdoch's empire expanded, the
Australian-born mogul had less time
to micro-manage operations at indi-
vidual papers.

At the same time he was still able
to exert editorial influence by select-
ing editors who would anticipate his
editorial views and whims.

"As an editor you were never in
any doubt about what pleased him,"
Greenslade said.

In 2007, Murdoch himself told a
House of Lords committee looking at
media ownership and the news that
he was a "traditional proprietor” at
the Sun and News of the World,
according to the committee's min-
utes of a meeting with the media
boss. "He exercises editorial control
on major issues -- like which Party to
back in a general election or policy
on Europe," the committee noted.

Rebekah Brooks, editor of the
News of the World when some of the
phone hacking occurred and head of
News International until last week,

Rupert Murdoch

told the same committee that she
was "very lucky to have a traditional
proprietor like Mr Murdoch, coupled
with always having Les Hinton (then
head of News International) there as
well, who, as you know, was a jour-
nalist. Yes, [ do seek advice from them
and, yes, itis a consensusissue."

Murdoch's influence, former
News Corp staff say, was not
restricted to Britain and explains why
so many of his titles around the world
took the same editorial stance on
majorissues, such as theIraq war.

Guthrie told Reuters that
Murdoch regularly hosted editorial
conferences at which he would make
his feelings known.

"You leave the conference kind of
inculcated with a culture," said
Guthrie, who won damages from the
company in 2008 for unfair dis-
missal.

"That's the way it's done, it's
almost by stealth, but you leave those
conferences with an almost collec-
tive view -- certainly with the knowl-
edge of what the boss wants."

Another former News Limited
journalist in Australia, who asked not
to be named, agreed that Murdoch
liked to employ people who could
anticipate his next step.

"They know how to think," the
former journalist said. "People are
putinthese jobs because theyunder-
stand News Corp and how Rupert
thinks so they don't have to be
micro-managed.”

Neil, the editor of Britain's Sunday
Times for 11 years, told a House of
Lords committee looking into media
ownership in 2008 that he was never
in any doubt what Murdoch wanted,
even though he could not recall a
direct instruction telling him to take
aparticularline.

"On every major issue of the time
and every major political personality
or business personality, I knew what
he thought and you knew, as an edi-
tor, that you did not have a freehold,
you had aleasehold ... and that lease-
hold depended on accommodating
hisviews," he said.

"Rupert Murdoch is obsessed with
what his newspapers say. He picks
the editors that will take the kind of
view of these things that he has and
these editors know what is expected
of them when the big issues come
and they fall into line."

In the 1980s, the Sun's MacKenzie
would hear from Murdoch on a daily
basis -- not quite to discuss exact
headlines, but to make sure the news-

paper would report the major issues
as the press baron saw fit.

Greenslade, recalling the relation-
ship between Murdoch and MacKen-
zie, told the same House of Lords
committee that the editor would
regularly come off the phone "rub-
bing his backside as if he had been
given a good kicking on the phone".

Three former News of the World
reporters who spoke to Reuters also
remember a hands-on owner.

"Rupert comes across as quite
unassuming,” said one. "'The quiet
assassin,’ we used to call him. He
used to turn up unannounced -- you
wouldn't know he was there. No
jacket, sleeves rolled up, at the back
bench, quite hands-on."

Another said: "If the Murdochs
were in town, there'd be massive
pressure to get some sensational
story that weekend."

A third, a correspondent for the
News of the World in New York for a
period, agreed that Murdoch liked to
get involved. But based on practices
in his U.S. newspapers, this person
said, "I think the whole thing (alleged
phone hacking and police bribery)
will have horrified Murdoch."
PLEASINGTHEBOSS
The pressure from the boss was -- and
is -- less intense at Murdoch's quality
papers. Neil told the committee that
during his time as editor at the Sunday
Times he would hear from Murdoch
perhaps once or twice a week and
receive regular cuttings from Wall
Street Journal editorials, sent to show
Murdoch's take on anissue.

"Part of the process of him letting
you know his mind, in addition to
calls and conversations, is to clip out
editorials from, above all, the Wall
Street Journal," he said. "He loved the
Wall Street Journal, and he will love it
even more now thathe ownsit."

According to current and former
employees of Dow Jones, Murdoch
chats on a daily basis with the editor
of the Journal, Robert Thomson,
both by phone and by wandering
down to the Journal newsroom at
News Corp headquarters on Sixth
Avenue. Murdoch enjoys occasion-
ally bantering and gossiping with
other editors and reporters whom he
has come to know in the Journal
newsroom, these people say.

A News Corp insider agreed
Murdoch occasionally trades gossip
with editors and reporters, but said it
never went further than that.

But the experience at the New York
Post, at least on one occasion, was
different, according to a former
employee at the paper.

"You kind of knew what he wanted
and what he didn't want. You knew
what kind of stories to do and what
not to do. But the only time I really

saw him hands-on in the newsroom
for any sustained period was the
seven week Gore-Bush (electoral)
recount. He was there and he wanted
to make sure we were on it the way he
wanted us tobeonit.

"There is no doubt obviously who
theywanted to win the election.”

A former veteran New York Post
reporter described Murdoch as hav-
ing had "his hands all over the Post. |
used to see him in the newsroom
something like twice a week some-
times when he was in NewYork, espe-
cially if something big was happen-
ingin politics or business."

While Murdoch "used to give us
tips about people he wanted us to go
after especially in business and poli-
tics," this reporter said the Post did
not use things like private investiga-
tors or phone tapping.

"When he bought the Journal we
started to see him a lot less,” the
former reporter said. "It seemed the
Post had lost its lustre and he had this
new plaything. Some people started
wondering if the Post was long for
thisworld."

SCHADENFREUDE

In an editorial on July 18, the Wall
Street Journal argued that readers
should "see through the commercial
and ideological motives of our com-
petitor-critics. The Schadenfreude is
so thick you can't cut it with a chain-
saw. Especially redolent are lectures
about journalistic standards from
publications" -- a reference to the
Guardian which has led much of the
coverage on the hacking story -- "that
give Julian Assange and WikiLeaks
their moral imprimatur. They want
their readers to believe, based on no
evidence, that the tabloid excesses of
one publication somehow tarnish
thousands of other News Corp jour-
nalists across the world."

That may be true. There is no sug-
gestion that hacking took place at the
Wall Street Journal or Murdoch's
Times and the papers continue to
provide serious, in-depth coverage of
politics and business.

But critics, including some former
Murdoch editors, argue there's no
getting around the fact that
Murdoch's personality and the pres-
sure he creates have helped create a
culture where reporters felt it was
acceptable to hack into phone mes-
sages to get scoops.

"The culture that exists at his news-
papers is a culture he has devel-
oped,” Guthrie said. "It's in some
ways an amoral culture. Essentially
Rupert is this hard-driving propri-
etor who pushes all his editors for
more sales, bigger stories, he wants
bigger splashes and he puts his edi-
tors under enormous pressure to
deliver on that.

AFP, Toda, Japan
As jackets go it looks far from fashionable, but its

Japanese maker cannot meet sky-rocketing
demand for "air conditioned" coats with built-in
fans.

Kuchofuku Co. Ltd -- whose name literally
means 'air-conditioned clothing" -- has seen
orders soar amid power shortages in Japan after
the devastating March 11 earthquake and tsunami.

As parts of the nation sweat out an uncomfort-
able summer shackled by restrictions on electric-
ity use, demand has grown for goods that provide
guilt-free respite from the unrelenting summer
heat.

Two electric fansin the jacket can be controlled
to draw air in at different speeds, giving the gar-
ment a puffed-up look. But this has not deterred
those happy to be cool rather than "hot" when it
comes to fashion.

"I work in a very hot place and have to wear
long sleeved outfits, so [ came over to buy this to
stay cool and to prevent heat stroke," said Ryo
Igarashi, 33, as he left the Kuchofuku office after
buying an air-conditioned jacket.

Igarashi said the clothing offers him relief at
hot construction sites where he, coincidentally,
installs air conditioners in buildings.

Nearly 1,000 companies in Japan use
Kuchofuku, including automobile giants,
steelmakers, food companies and construction
firms.

Among its other products, the company also
sells air-conditioned cushions and matiresses
that use Kuchofuku's patented plastic mesh sys-
tem that allows air to circulate while supporting
weight.

The products have taken on extra signifi-
cance since the closure of the tsunami-
crippled Fukushima Daiichi nuclear plant and

T |

ko

AFP

Hiroshi Ichigaya, (L) president of Japanese power-saving goods venture Kuchofuku, meaning air-
conditioned clothing in Japanese, displays a jacket which has cooling fans on its back, at the company's

headquarters in Toda city, Tokyo.

a government decree obliging big companiesin
the Tokyo and Tohoku northern region to
reduce power usage by 15 percent to avoid
blackouts.

Initiatives such as "Super Cool Biz" encour-
age employees to ditch jackets and ties and
turn down air conditioning, while the power-

saving drive has also sparked demand for cool-
ing gadgets.

Imports of electrical fans through Tokyo port
hit arecord high in May, jumping 70 percent from
a year earlier to 1.24 million units, according to
the customs office.

The fans in the Kuchofuku jacket are con-

nected to a lithium-ion battery pack that lasts for
11 hours on a single charge, consuming only a
fraction of the power used by conventional air-
conditioning, said company president Hiroshi
Ichigaya.

Ichigaya says that his clothing offers a counter-
intuitive solution: that by wearing more, a person
can feel cooler thanif baringitall.

"People are now trying to wear as little as possi-
ble in such campaigns as Super Cool Biz, but
wearing more Kuchofuku makes you feel much
cooler," Ichigaya told AFP.

Up to 20 litres per second of air circulates
throughout the jacket and escapes through the
collar and cuffs, drying off sweat and cooling
down the wearer.

The idea of "personal air-conditioning” struck
Ichigaya -- a Sony engineer for two decades until
the early 1990s -- when he was trying to invent an
air conditioner that would use little electricity.

"It came to me that we don't need to cool the
entire room, just as long as people in it feel cool,”
he said.

Kuchofuku, first launched in 2004, typically
draws demand from factories and construction
sites but the company has recently seen orders
come in from office workers and housewives.

A standard air-conditioned jacket sells for
around 11,000 yen ($140), with others priced
higher.

A central government official recently
approached the company to buy half-a-million
jackets, but Ichigaya said he had to turn the order
down because the company was unable to boost
production in time to meet demand.

The company will sell a total of 40,000 jackets,
cushions and other air-cooled products this year,
double last year's figure, Ichigaya said, adding
that sales would reach 80,000 if he could manu-
facture enough.

Air-conditioned clothes help Japan beat heat

The products
have taken on
extra
significance
since the
closure of the
tsunami-
crippled
Fukushima
Daiichi nuclear
plant and a
government
decree obliging
big companies
in the Tokyo
and Tohoku
northern
region to
reduce power
usage by 15
percent to
avoid
blackouts



