
DHAKA SUNDAY NOVEMBER  11, 20015

our rightsLAW 
“ALL CITIZENS ARE EQUAL BEFORE LAW AND ARE ENTITLED TO EQUAL PROTECTION OF LAW”-Article 27 of the Constitution of the People’s Republic of Bangladesh

HUMAN RIGHTS monitor

SHAHIDUZZAMAN

A
MENA Bibi, 60, had always thought she would never be 
able to exercise her voting right. However, the October 1 
general election proved it wrong. A resident of Berubari 
Union in Nageswary under Kurigram district, Amena 

cast her vote for the first time in her life in this election. "I'm glad I 
could cast my vote. My lifetime dream has come true," she told 
journalists after casting her vote in Berubari High School polling 
centre. Amena was not alone. She was among hundreds of women 
of the neighborhood who could not exercise their franchise in 30 
years of the country's independence. This time they could.

The history of keeping women away from election is rooted in a 
fatwa or religious edict pronounced by a prominent Peer 
(preacher), Haji Shafayet Ullah, 43 years ago. But this time his 
fatwa was overruled by his son. A teacher of Shalmara High 
School, Shafayet Ullah's son along with the Berubari Union 
Parishad chairman had campaigned in their neighbourhood 
before the election urging the women to go to polling stations to 
cast their votes. He also cast his vote along with his wife and other 
female members of his family. Another woman, Sakina Khatun, 
65, of Surat Upazila in Jhenidah district, also cast her vote in the 
October 1 polls for the first time in her life. Women of 12 villages in 
the Surat Upazila could not exercise their franchise also because 
of a religious edict."It has been 30 years since the country's inde-
pendence, but we could not participate in any election of the 
country. Now I really feel that I'm the citizen of an independent 
country," a smiling Sakina told newsmen after casting her vote. 
According to Election Commission statistics, around 50,000 
female voters in some remote villages of the country could not 
cast their votes since the 1960s due to fatwa or religious edicts. But 
this time fatwa did not work. The Election Commission took the 
issue seriously following press reports ahead of the election and 
made all necessary arrangement so that the female voters in those 
villages could exercise their franchise. Women came to polling 
stations spontaneously and cast their votes in a festive mood.

The fatwa-hit areas are Pangashia in Madaripur district, Magar 
union in Jhalakati, Chandadigalia Union in Gopalganj, Surat 
Union in Jhenidah, Syanai and Durgapur unions in Noakhali, 
Berubari Union in Kurigram, Mahamaya Union in Feni, Bamoni 
Union in Laxmipur districts. The fatwas pronounced by peers 
(preachers) and village headmen against voting by women were 
of different types, such as, women are friends of devils and they 
are prone to slip into impious works. Therefore, they should not 
cast votes. If they try to vote Allah will be unhappy and they will 
never be able to go to the heaven. Instead, they will be destined to 
hell. Some incidents that had prompted the religious leaders to 
pronounce fatwa against voting by women on various occasions:

In 1963 during a Union Council election at Chandradhigalia 
union in Gopalganj, a female voter was abused by a member of 
law-enforcement agency, triggering a widespread violence in the 
neighbourhood that left a man dead. After that, the religious lead-
ers and village headmen of the area imposed a restriction on vot-
ing by women. In the early 1950s on a rainy day, a number of 
female voters were abused while many others went missing when 
they came out of their houses at Kalikaranpur under Surat Union 

of Jhenidah to cast their votes in a union council election. Since 
then, women were prevented by Muslim clerics of the areas from 
casting votes in any election.

However, the success in bringing out women in their thou-
sands to exercise their franchise in the Oct 1 election did not come 
overnight. It was the outcome of a long struggle by progressive 
political parties, NGO leaders, cultural activists and civil society 
members. Their tremendous campaigns made Chief Election 
Commissioner M A Syed aware of the fact that thousands of 
women in the countryside were being deprived of exercising their 
voting rights due to fatwa.

Well before the election, the Chief Election Commissioner had 

issued a no`tice to all Deputy Commissioners (DCs) of the country 
to take necessary steps so that 53,000 female voters in 10 different 
unions of nine districts could cast their votes in the 8th national 
parliament election. The Chief Election Commissioner also 
issued strong warning of legal action against those who would try 
to prevent the female voters from going to polling stations.

To encourage the female voters to cast their votes, district 
administrations had launched vigorous campaign at the grass-
roots-level and held discussion meetings with officials, UP chair-
men and members, local leaders and teachers. Hundreds of NGO 

workers supplemented the government efforts by carrying out 
campaigns in rural areas. Ultimately, the enthusiasm the female 
voters showed in this election was unprecedented. Their turnout 
almost reached the level of previous two national elections held 
under caretaker administrations: one in 1991 and another in 1996. 
Out of the country's 130 million people, more than 75 million 
were voters and of them, some 75 per cent cast their votes. The 
number of female voters was 30.64 million and of them over 70 per 
cent cast their votes in the Oct 1 national election.

Comparison of this year's voters' turnout with the previous 
elections: 1973 - 54.91 per cent, 1979 - 50.94 per cent, 1986 - 61.7 
percent, 1988 - 57.90 per cent, 1996 (Feb 15) - 20.97 percent, 1996 
(June 12) - 74.96 per cent.

According to many election observers, the voters' turnout in 
this election would have been higher if all women minority voters 
could cast their votes. They said many minority women could not 
come to polling stations due to intimidation. The fact that drew 
the attention of international observers is that two women, 
Sheikh Hasina and Begum Khaleda Zia, have been at the helms of 
two parties: Awami League and BNP respectively. Both of them 
were premiers in the past and of them, Begum Khaleda Zia has 
again become Prime Minister for the third time.

Some 300,000 election observers, including 300 foreign ones, 
monitored the election. After the election, they said the election 
was held in a free and peaceful manner. But they also pointed out 
some irregularities, especially attacks on women and violence in 
many parts of the country. Tony Reis, Coordinator of the United 
Nations Electoral Assistance Secretariat, in a post-poll press brief-
ing said, "some sporadic incidents of violence and irregularities 
during voting were observed on the election day, but the polling 
was by and large free, fair, peaceful and orderly."

Main opposition leader and Awami League president Sheikh 
Hasina, who rejected the election results as rigged, appears to take 
oath along with her elected MPs. She also alleged that the minority 
people, including women, could not cast their votes properly due 
to threat. 

Another remarkable thing is that political parties nominated 
more women candidates in this election. A total of 37 women 
contested the election from 42 constituencies out of 299. In the 
1996 election, 36 women were in the election race. 

After the fall of autocratic government of General Ershad amid 
a mass upsurge in Dec 1990, Bangladesh emerged as a new demo-
cratic nation in the world holding a free and fair election under a 
caretaker administration in 1991. With this election the country 
has stepped into second decade of its parliamentary democracy.

Since 1991, elected governments have taken a number of steps 
for the empowerment of women. In 1997, the then Awami League 
government made a constitutional arrangement for women to 
directly contest union council election at the grassroots level.

Most encouraging is that Bangladesh High Court in its New 
Year's Day verdict last year ruled that any unauthorised fatwa or 
legal opinion not given by a court is illegal. Now the wind of 
change is blowing across Bangladesh. 

Shahiduzzaman is Editor of News Network 

Female voters in fatwa-plagued villages overruled 
the edict in the national election 2001FAIR

According to the Washington Post (31 October 2001), CNN Chair 
Walter Isaacson "has ordered his staff to balance images of civil-
ian devastation in Afghan cities with reminders that the Taliban 
harbors murderous terrorists, saying it 'seems perverse to focus 
too much on the casualties or hardship in Afghanistan.'"

Post media reporter Howard Kurtz quotes a memo from 
Isaacson to CNN's international correspondents: "As we get 
good reports from Taliban-controlled Afghanistan, we must 
redouble our efforts to make sure we do not seem to be simply 
reporting from their vantage or perspective. We must talk about 
how the Taliban are using civilian shields and how the Taliban 
have harbored the terrorists responsible for killing close to 5,000 
innocent people."

The memo went on to admonish reporters covering civilian 
deaths not to "forget it is that country's leaders who are respon-
sible for the situation Afghanistan is now in," suggesting that 
journalists should lay responsibility for civilian casualties at the 
Taliban's door, not the U.S.  military's.  

Kurtz also quotes a follow-up memo from Rick Davis, CNN's 
head of standards and practices that suggested sample language 
for news anchors:

" 'We must keep in mind, after seeing reports like this from 
Taliban-controlled areas, that these U.S. military actions are in 
response to a terrorist attack that killed close to 5,000 innocent 
people in the U.S.' or, 'We must keep in mind, after seeing 
reports like this, that the

Taliban regime in Afghanistan continues to harbor terrorists 
who have praised the September 11 attacks that killed close to 
5,000 innocent people in the U.S.,' or 'The Pentagon has repeat-
edly stressed that it is trying to minimize civilian casualties in 
Afghanistan, even as the Taliban regime continues to harbor 
terrorists who are connected to the September 11 attacks

that claimed thousands of innocent lives in the U.S.' " Davis 
stated that "even though it may start sounding rote, it is impor-
tant that we make this point each time."

The New York Times reported (01 November 2001) that these 
policies are already being implemented at CNN, with other 
networks following a similar, though perhaps not as formalized, 
strategy. "In the United States," the Times noted, "television 
images of Afghan bombing victims are fleeting, cushioned 
between anchors or American officials explaining that such 
sights are only one side of the story." In other countries, how-
ever, "images of wounded Afghan children curled in hospital 
beds or women rocking in despair over a baby's corpse" are 
"more frequent and lingering."

When CNN correspondent Nic Robertson reported yesterday 
from the site of a bombed medical facility in Kandahar, the 
Times reported, U.S. anchors "added disclaimers aimed at reas-
suring American viewers that the network was not siding with 
the enemy." CNN International, however, did not add any such 
disclaimers.

During its U.S broadcasts, CNN "quickly switched to the 
rubble of the World Trade Center" after showing images of the 
damage in Kandahar, and the anchor "reminded viewers of the 
deaths of as many as 5,000 people whose 'biggest crime was 
going to work and getting there on time.'"

If anything in this story is "perverse," it's that one of the 
world's most powerful news outlets has instructed its journalists 
not to report Afghan civilian casualties without attempting to 
justify those deaths. "I want to make sure we're not used as a 
propaganda platform," Isaacson told the Washington Post. But 
his memo essentially mandates that pro-U.S. propaganda be 
included in the news. 

Fairness & Accuracy in Reporting (FAIR) is an independent American think tank on  media analysis, 
critiques and news reports.

Focus on civilian casualties 
would be "perverse"

According to Election Commission statistics, around 50,000 female voters 
in some remote villages of the country could not cast their votes since the 
1960s due to fatwa or religious edicts. But this time fatwa did not work

LAW watch

RIGHTS corner

MARTIN SALDAMANDO

A remarkable event occurred on the evening of the 20th of 
January 2001, as the warm evening sun descended on the 
city of Dubai in the United Arab Emirates (UAE). Big news 
was declared by the Crown Prince to coincide with the 

launch of his newest project, the vaunted free zone for the new 
economy  the 'Dubai Media City'. At the formal gathering of offi-
cials and honored guests, the Crown Prince proclaimed his formal 
agreement to allow freedom for the press and media in Dubai. 
Having such freedom suddenly guaranteed was remarkable, as 
before this, open and uninhibited debate in the media on any 
issue was not sanctioned by any of the local governments making 
up the UAE. Indeed governments across the Arab world routinely 
control what issues are reported and clamp down when critical 
comment is voiced. This bold precedent heralded a new begin-
ning in the Arabian Gulf. Following the announcement in Dubai, 
an oasis has appeared for the mass media. While Arabic-language 
publishers and media professionals are called here from far and 
near to quench their decades-long thirst for freedom, caution is 
still the order of the day, lest it turn out to be just another mirage 
on the edge of the blistering sands.

The Dubai Media City and the UAE context
The UAE Constitution guarantees "freedom of opinion and 
expressing it verbally, in writing or by other means" in Article 30. 
Although guaranteed in the Constitution, the UAE Criminal Code 
in its current form does not allow the press to comment on certain 
issues. It remains to be seen whether or not, once media compa-
nies in the new free zone start to take off, the freedom promised 
them by the Crown Prince will have any effect on the host country 
that nurtures them.

The reality, as understood and practiced by editors and jour-
nalists in the UAE and other Gulf countries, is to stay within 
boundaries and respect certain limits, which are crossed at one's 
own risk. A 1988 law requires that all publications be licensed with 
the Ministry of Education and delineates acceptable subjects of 
reporting. Journalists censor themselves on sensitive subjects 
such as the ruling family, Islam, and national security. The print 
media are largely privately owned but receive government subsi-
dies. Foreign publications are censored before distribution, and 
broadcast media are by and large government-owned and pres-
ent only government views.

However, the subject of transparency has rapidly become 
much more complex and controversial in the wake of the virtual 
revolution in information technology, which has made access to a 
whole range of issues easy, quick and relatively cheap. But the real 
impetus for progress is the big business to be had in media busi-
ness. Dubai Media City (DMC), with its ultra high-tech and mod-
ern infrastructure, streamlined licensing formalities and tax-free 
business environment, is poised to attract local and international 
players in publishing and broadcasting. The idea is to develop 
DMC into a vibrant community of media production companies. 

It is firmly hoped that it will attract the Middle Eastern, Arabic-
language broadcasters who fled to the West in search of more 
freedom, to return with confidence and broadcast from Dubai. 
DMC has the chance to take advantage of the massive opportuni-
ties and challenges this region and its market brings. But none of it 
would ever happen without openness, and the Crown Prince 
knew that a very high-profile step was needed to attract the media 
to Dubai. 

The event in Dubai is a prime example of how democratic 
change in our world is being shaped and lead by the technological 
progress of the new economy. Transparency and accountability, 
two important tenets of democracy, are as alien to this part of the 

world as communication technology was, once upon a time. 

Despite this well choreographed event in Dubai, all efforts to 
promote press freedom in the region are being countered in many 
parts of the Arab world by threats, government intimidation and 
other attacks on editors and journalists. 

The situation in Middle East
In Saudi Arabia, press freedom is severely restricted by prohibi-
tions on criticism of the government, Islam, and the ruling family. 
The information minister must approve and may remove all edi-
tors-in-chief. The entry of foreign journalists into the kingdom is 
tightly restricted, and foreign media are heavily censored. In 
Bahrain, although a new emir assumed power, freedom of the 
press remains sharply curtailed. Radio and television are owned 
by the government and carry only official propaganda. Privately 
owned newspapers do not criticize the regime. A German Press 
Agency correspondent was recently expelled for allegedly dis-
crediting the royal family. The reporter had described clashes 
between protesters and armed security guards. 

In Kuwait, criticism of the government in the press is slowly 
increasing with some clear restrictions still in force. However, 
newspapers, which are privately owned, frequently criticize offi-
cials and their policies. 

In Qatar, social and political pressures in this traditional soci-
ety remain, and self-censorship continues. Recently, the editor-
in-chief of Qatar's top newspaper was attacked in his office by 
three armed men after he wrote an editorial criticizing the minis-

ter of energy, electricity and water for plans to impose taxes on 
water and power supplies. Police apprehended the men, but no 
charges were brought against them. Qatar's state-run television, 
radio, and newspapers almost invariably avoid taboo subjects 
such as Islam and the royal family, but last year took the unprece-
dented step of criticizing state funding of the royal family. 

Despite this, the best progress for press freedom in the region 
has been in the private sector in Qatar. In keeping with the slow 
move toward democratizing Qatar's political system, the media 
have been freed of government interference. The ministry of 
information was abolished in 1997, thus ending strict controls on 
the production and distribution of news. The satellite television 

channel Al-Jazeera operates freely. Owned and operated by a 
member of the ruling family, the all-news channel presents inter-
views with dissidents and exiles throughout the region, lively 
debates that include opposition views, commentary on human 
rights issues, and even discussions on the role of religion in Arab 
culture.

The exception: Al - Jazeera Television
 Out of the troubled Middle East, a spotlight has been focused on 
Al-Jazeera television, which has risen to worldwide prominence 
as a global media player. The station has materialized like a bolt of 
lightning, duty-bound to report the news to the Arabic-speaking 
audience in the region and across the world. The station was born 
only five years ago, and quickly filled the gap keenly felt by media 
watchers in the region for a freer type of media, one that speaks to 
the Arab world, and in its own language. It is a spectacular exam-
ple of how quickly things are changing for press freedom in the 
Arabian Gulf. And also underlines the promise that these new 
media companies will deliver profound social change.

The high-tech challenge to traditional censorship is beginning 
to impact these tightly controlled societies. How exactly will the 
old ways of dealing with journalists be changed? Who will begin 
the process of reforming old laws, and how? 

The initiative of the Federal National Council (FNC)
In the UAE, a flurry of activity and discussion was sparked by 
Sheikh Mohammed's planned announcement. The press got its 

first signs that big news was coming ten days before the launch of 
Dubai Media City. In the capital, Abu Dhabi, a meeting of the 
Federal National Council (FNC) was called to discuss greater 
freedom for the press. 

The FNC is a single (unicameral) council of 40 members 
appointed by the rulers of the separate Emirates to serve two-year 
terms. The FNC reviews legislation, but cannot change or veto 
laws. The word had reached the federal government in the capital 
that an imminent announcement by Dubai's Crown Prince was 
only a few days away, and it seemed to catch the Ministry com-
pletely unprepared. The policy presented by the Minister of 
Information and Culture to the Council was characterized by 
inconsistency, backtracking and confusing contradictions in 
policy.

During the controversial debate, the Minister of Information 
and Culture Shaikh Abdullah bin Zayed Al Nahyan, firmly rejected 
the practice of imprisoning any journalists in cases related to 
freedom of expression and voicing of opinions. He pointed out 
that rather than jail, fines could be imposed should journalists be 
found guilty of slander or libel. He agreed that a review is drasti-
cally needed of the UAE press and media laws in order to guaran-
tee more freedom for journalists, among them the Criminal Code, 
which includes criminal punishments for journalists and writers 
who raise a spotlight on issues of public interest. 

In a bizarre twist, the Minister said that media institutions were 
established in the country with an understanding between them 
and the Ministry regarding national interests. Then he denied that 
the Ministry had ever prevented any journalists from publishing 
articles on certain issues in the local press, and stressed that all 
writers were free to express their opinions in newspapers or 
through television channels. 

The FNC members generally expressed deep reservations 
about what kinds of content the media companies setting up in 
the trade free zones like the Media City would be producing. Some 
said that the content might erode the national culture and morals. 
Such nervousness is understandable, as the individual Emirates 
establish the free zones, and the federal government has no 
authority or control over their activities. The Minister, however, 
made it clear that publications and programs produced in the 
DMC would be produced solely for export, and would be subject 
to strict censorship by the ministry before being approved for 
local consumption in the UAE.There is a very strict censorship 
policy on movies, television and the Internet in the UAE. But in 
this age of ground-breaking technological advancement, it is 
impossible to block everything, and as the Minister himself 
admitted, "We put a proxy on the Internet to keep out pornogra-
phy and hate sites, but it is easy to get around that."

The power of the pen is certainly uplifted by Sheikh 
Mohammed's gracious gesture in Dubai, and press freedom in the 
Gulf countries has now indeed found a great defender. Ironically, 
however, this is one case where actions will speak louder.

Martin Saldamando is the editor of "Law Update" published from Dubai.

Big news for a dogged freedom

Out of the troubled Middle East, a spotlight has been focused on Al-Jazeera television, which has risen to worldwide 
prominence as a global media player. The station has materialized like a bolt of lightning, duty-bound to report the 
news to the Arabic-speaking audience in the region and across the world. The station was born only five years ago, 
and quickly filled the gap keenly felt by media watchers in the region for a freer type of media, one that speaks to the 
Arab world, and in its own language. It is a spectacular example of how quickly things are changing for press freedom 
in the Arabian Gulf.


	Page 1

