Wi

Television: Magic
or Monsfer?

At its best television is an educator, a medium that can teach us about the

rest of the world with moving
replaces the viewers identity

, words and music. At its worst, it
and culture with images of American style

materialism and violence. With international networks such as CNN
all comers of the planet, Gemini News Service looks at how

W_MMMMWM responses.

Ronald Watts writes from Harare

ESEARCH laboratory

worker Agnes Runga-

nga, is one of a growing
mpumber of mothers In
Zimbabwe who are concerned
about the negative effects of
television on her children. She
reffuses to have a TV set in her
house.

"Zimbabwean children who
waitch television regularly think
they are Americans!” she says.
Countless other parents across
the world feel the same. She
fears children’s lives are being
ruined by television.

When television first went on
the air from London in 1936 it
was considered a novelty and
munltnhewﬂnmnd.:l!;e
dangerous effects on local cul-
ture and the raising of people's
" expectations to unrealistic lev-
els were seen only later.

Julius Nyerere, when he was

of Tanzania, felt that
coyntry could not afford to
have television and needed the
mhut.her "social priori-

mmmlhdduutmhm
having a television service until
the 1970s. In the 1980s the

minister for broad-
casting was much influenced by
what he saw of American tele-
vision while in a hospital bed.
Television, he said, "is the
mmunuut:n

non-thinking generation of peo-
pll: gun happy and brought up
on mayhem and murder.”
~ Similar criticism was voiced
recently by popular BBC news-
caster Martyn Lewis. While on a
lecture tour in the United States
he said that television was

subjecting viewers to "a relent-
less culture of ty." He
was critical of tele-

vision news editors. He wanted
a shift to more good news of
between 10 and 15 per cent per

With the introduction of
World Service Television the
BBC is now in the global firing
line for television criticism.
Subscribers are now being
sought from some 30 African
countries. To recetve the pro-
grammes viewers will need to
buy a four metre satellite dish
and a Delta 9000+decoder, and
also pay the BBC annual sub-

scription.

How TV grew in Zimbabwe

The service provides “high
quality international news on

the hour every hour” phus
weather reports, travel, science
and current affairs pro-
grammes. Hopefully, the BBC
will take some heed of Martyn
Lewis' advice to include pro-

shunned television for decades
are now having second
thoughts, perhaps partly be-
cause they fear the influence of
foreign satellite programmes
like CNN if they do not.

Tranzanians have for years
been served only by TV
Zanzibar which can be picked
up along the coastal strip.
While this was "one of the first
colour TV services in Africa” it is
now considered outdated and
serves only about 50,000 view-
ers out of a population of 25
million.

A master plan for broadcast-
ing in Tanzania has been drawn
up which aims to modernise TV
Zanzibar and introduce televi-
sion to the mainland. A similar
plan has been drawn up for
Malawi with the proviso that TV
and video are "double-edged
tools".

Both countries are con-
cerned that “programmes
should be oriented {fowards the
socio-economic t of
the nation.” The Malawi plan
claims: "Crime, violence and
socially destructive themes have
no place in the programme
plans of MBC".

For ideas on how to intro-

duce a positive image to televi-
sion both countries can turmnm to

neighbouring Zambia. In 1983
the Zambia Broadcasting
Corporation experimented with
a weekly farming programme
which has now been running
for 10 years. It is called Lima
Time, lima the word for
ploughing in many African lan-
guages.

KEND I

Although originally broad-
cast mainly in English, the na-

tional , vernacular ver-
sions have also been
in recent years. The current
presenter is Mpundu Mwape.
Farming programines are
sometimes criticised because so
few farmers in developing coun-
tries own television sets. In
Africa, however, rural-urban
links are extremely strong. Most
people still have relatives who
are farming or plan to retire to
farm a small plot when they

" reach middle-age

Zimbabwe has also been ex-
perimenting with farming pro-
grammes on television, the first
series being For the Farmer in
1981. Sixty per cent of
Zimbabwe's cattle outside the
commercial farming areas are
owned by town dwellers who
visit them at weekends and on
holidays.

Under pressure from the
World Bank/International
Monetary Fund's Structural
Adjustment Programme — the
parastatal ZBC has been look-
ing for ways of raising revenue.
Programmes sponsored by aid
organisations and commercial
companies are now being
planned.

In March 1993 the German
technical assistance agency
GTZ sponsored a series of pro-
grammes on soil conservation,
Soll erosion is a massive na-
tional problem in Zimbabwe,
with estimated losses of up to
30 tonnes of soil per hectare ol
cultivated land every year.

Another subject where tele-

vision has come into its own as

a means of educating people

EE B A T U SR R TN A SR B A A T TR SR B B A S A B B G O S S T

T has been said that in
war the first casualty is

the truth. But truth can Writes from Helsinki
Dtn'h'rg the Cold War, Finland

also die in peacetime. It did to
some extent in Finland until the
break up of the neighbouring
Soviet Union in 1991. Only now
is the whitewash beginning to
fade. :
Since its defeat by the Soviet
Unidon in World War Two. neu-
tral Finland has been

by consensus between politi-
cians, employers and trade
unions.

This consensus has meant
selective silence, official "or
otherwise, on matters that
touch on the Russians. These
days, with Russia's shadow re-
treating, some of the traditional
Finnish caution has dissipated.

Said former Finnish diplo-
mat Max Jakobson: "There has
been no censorship, just a

consensus in the leading
media to support the policy of
neutrality of the Finnish state.”

Examples of this kind of
open "conspiracy of silence” are
numerous in recent Finnish
history.

* When the Soviets invaded
W in 1979, Finland

not add its voice to the con-
demnation of the West, but de-
scribed the invasion instead as
a great-power conflict, in which
it, as a neutral nation. would
not interfere, ,

¢ When fallout from the
Chernobyl nuclear power sta-
tion disaster in 1986 hit
Finland, the Finnish media
tried not to apportion blame but
" rather simply descabe events.

¢ When separatists in the
Baltic republics advocated uni-

g e b,

gain the right to secede under
the country’s constitution.

* When Soviet generals
staged an abortive coup
Mikhail Gorbachev and his re-
formist leadership in 1991,
mﬂndhukﬂlum:mﬂewhu

Finnair joined an international

Jeffrey Heinrich

maintained selective silence,
official or otherwise, on matters
that touched on the Soviet Union.
A kind of self-censorship govemed
Finnish journalists' reports and
commentaries on Soviet affairs.
Now that Russia's shadow is
retreating some of the traditional
Finnish caution has dissipated.
Finns now fear instead, the
spillover effects of crime and
violence from their giant eastern

precedented
Finnish 1
Likewise, in 1984, Finnish
television allowed the daughter
of Soviet dissident scientist
Andrei Sakharov to plead, dur-
ing prime time (but in Swedish),
for her father's release from
house arrest in
trjﬂ-ltcu-unnhtp has, de-
spite Jakobson's assertion,
sometimes occurred. For exam-
ple, when Soviet leader Leonid
Brezhnev was in power, the
books of Russian dissident
writer Alexander Solzhenitsyn,
as well as a film based on One
Day in the Life of Ivan
Denisovich. were banned for a
spell in Finland.
A kind of self-censorship
governed Finnish journalists’

in post-war

analyst Jyrki
Iivonen, of the Finnish Institute
of International Affairs in
Helsinki, said: "It was mainly a
political phendémenon, and it fil-
tered into the media to a certain

Mdmcynfthdrm

system, and to false interpreta-
tions of certain historical
events.”

For years, for example, Finns
were told they were to blame for
the so-called Winter War of
1939-40 with Russia, when in
fact Russia invaded with no just
cause. Likewise, Lenin was said
to have "granted" Finland its
mdepﬂ:dmce in 1917, when in

fact the Finns seceded unilat-
erally, opposed by Finnish
communists who were backed
by Lenin.

I Finnish wrote ob-
jectively about the Soviets, it
was at their peril. Olli Kivinen,
foreign editor and columnist at
Helsingin Sanomat, the coun-

- try's largest daily (circulation

500,000), remembers his news-
paper being called onto the car-
pet by Russian diplomats after
reporting about the private life
of Brezhnev.

His and other papers also
suffered from a lack of concrete
statistics on Soviet’ society.
Kivinen sald: "We know now
that the Soviets

systematically
falsified data, but at the time we

- Russian

didn't see how desperate the
condition of the country was.”

In Finland, Soviet diplomats
and cultural commissars en-
couraged media silence and
whi . According to one
Finnish journalist now in
Moscow, the Soviets often tried
to intervene in newsroom deci-
sions by writing and visiting ed-
itors, especially if they sniffed
any hint of anti-Soviet report-
ing. Their "s ns" were
not often taken up, but their in-
tervention nevertheless had a
“chilling effect” on free reporting
by the Finnish media, the
Moscow reporter said.

To the Soviets, the effect was
obvious. In the early 1980s,
Alexander Prokhorenko directed
the Soviet cultural centre in
Helsinki, the only such centre
in a capitalist country at the
time.

"My general impression in
those days was that Finnish
newspapers didn't write
things about the Soviet Union
directly,” he recalled in St.
Petersburg, where he now di-
rects foreign relations for the
Russian of Sciences.

"The journalists understood
that we lacked certain things in
our country, but they were si-
lent. When | asked them about
this, they would say it was sim-
ply a kind of self-censorship,
that there was no official gov-
ernment line telling them what
and what not to say.”

In hindsight, self-censorship
was perhaps excusable in a na-
tion that shared a 1,300-kilo-
metre border with Europe's
mightiest and most militarised
superpower, where 300,000
troops stood poised on
the other side of the frontier
(their: numbers have since
mﬂad by 50,000, following

I“Eat luug.m; are

mhamednl their country's kow-
towing.

Two years ago, University of
Helsinki history professor Timo

bowing to the Russians, both in
parliament and in the press.
Finland in An Awkward Pose
showed Finns as being ridicu-
lous without even realising it,
the author said in a recent in-
terview. The same holds true

today. he ‘maintained: "People -

think we're critical now, more

about a national problem Is
Alds.

The potential for more posi
tive television in developing
countries is considerable if
broadcasting corporations take
care with structuring their
schedules. The dominance of
Hollywood films can be over-
come If a real effort is made to
use films from a wider range of
countries.

Cyprian Ndawana, TV com-
mentator of Harare's Sunday
Malil, recently criticised the
length of time taken before the

locally produced film Neria was
screened. Repeating positive

mnmmnhutptuu;rthc

In an attempt to reduce the
negative cultural effects of too
many Western programmes
some couniries have adopted
severe censorship. Ghana. for
instance, restricts popular
American offerings to one series

night.

But the best alternative is to
produce programmes locally. In
recent years Kenya has been
making about 40 hours of pro-
grammes per week while
Zimbabwe has achieved about
20 hours.

Local programmes do not
have to be costly. Some of
Zimbabwe's farming pro-
grammes have been made by a
crew of three people in just one-
and-a-half hours' filming, with
an additional half hour for edit-
ing.

RONALD WATTS has helped

to start television farming pro-
grammes in both Zambia and
Zimbabwe. '

® * T ok * K k F R %

Finns are Still Wary of Post-Cold War Russia

Finland

independent in relation to the
Soviet Undon, but we're not.”

Since the breakup of the
Soviet Union, Finns have been
able to read more about their
eastern neighbour in their daily
press. And some of the news
that is now fit to print in
Finnish papers puts Russia in a
decidedly bad light.

Reports on the infancy of
Russian mafia activity in
Finland, on environmental

~damage from leaking nuclear

power stations, on the smug-
gling of drugs, on the trade in
prostitutes, are all gaining more
currency among readers who
used to fear a different kind of
Russian invasion.

AGAZIINIE;

Chiluba Reluctant to
Give up Media Control

When President Frederick Chiluba took power nearly two years ago, he
to free Zambia’'s state-controlied media. But his Movement for
Multi-party Democracy government seems to be in no hurry to fulfil its
promise. The country’s media industry wants, reports Gemini News
Service, tnmvamhnnaimummdaﬂynwnmdMIn

1o the country’s
mainly state trolled news
media are still struggling to find

cast bulletins — the familiar
recipe from one-party state

days.
Zambia's a h to the
privatisation news media is

waiched in Africa and be-
for pointers it may provide

to other liberalising nations.
Discouragingly for support-
ers of independent media, the

Movement for Multi-party
Democracy (MMD) government
of President Frederick Chiluba
secems to be in no hurry to give
up any of its media holdings,
which include the country’'s two

daily newspapers
Nor does it show signs of

ending practices like the regls-
tration of publications or the
distribution of the foreign news
agencies Reuters, Agence
Frence-Presse and others
through the filter of the state-
owned Zambia News Agency
(ZANA).

Chiluba is rumoured to have
decided personally not to sell off
either the Times of Zambia or
the Zambia Daifly Mail — a
stance bound to appear even
more compelling to MMD
politicians as the 1996 elections
get nearer and the government
scrambles for popularity amid
soaring inflation and rising un-
employment precipitated by the
Structural Adjustment Progra-
mme imposed by the World

Bank and the International
Monetary Fund. Another blow

to Chiluba government came in
mid-August when ten members
of parliament be to his
party resigned over charges of
corruption.

The government apparently
feels that so long as anyone else
can start a newspaper there is
no reason why it should not
keep the two it owns. (For most
of the Kaunda years the Times
was privately owned, by
London-based Lonrho group).

In the journalistics and in-
ternational investor communi-
ties there is some sympathy for
the government to keep a voice
— party-owned newspapers are
common in Europe, for instance
— but to control all the singers

in the choir is felt to compro- .

mise the MMS's commitment to
democratic

Perhaps the government's
views will be changed by a re-
port published in August by the
Media Reform Committee,

linking Princess Nakatindi
Wina, a government minister,
with allegations of drug smug-
fling and financial corruption.

it has been on the recefving
end of numerous writs for
defamation, but in its two years
of life (starting in the late
Kaunda days) has never had a
libel judgement against it.

Managing director Fred
M'membe received the atten-
uons of the police In June over
a leaked cabinet document, but
the paper continues to appear
freely on the streets.

There have been calls for a
Press Council operating a code
of conduct as a way to maintain

' media standards.

Codes of conduct are not
just about controlling journal-
ists. They also permit journal-
ists to do . For instance,
Britain‘'s voluntary Press
Complaints Commmission oper-
ates a code that allows re-
purttru wide latitude to use

subterfuge — concealing one's
identity, pretending to be some-
bbdy other than a journalist,
bugging, secret fllming — pro-
viding certain conditions are
met.

The conditions are that the
information is in the public in-
terest. and that it is not obtain-

[}
able by other methods. This
Mlﬂ.pﬁhﬂdm
worthwhile disclosures that are
the very stufl of investigative
journalism.

One of the most ingenjous
came in the aftermath of the
Lockerbie air disaster. when a
newspaper and a TV station
had staff obtain jobs as cleaners
at London's Heathrow Airport.
Each “cleaner” was abile to place
a dummy bemb on parked
jumbo jets — that se-
curity had not been made fool-
proof as the authorities had
claimed.

Anyone with newspaper am-
bitions In Zambia might simply
decide to launch their own pa-
per.

But they would certainly not
covert the existing dailies for
their distribution systems. The
Times is printed on the

t. not in the capital
Lusaka. and sometimes comes
late. Livingstone, the
town in the south of a.
does not get either morming pa-
per until mid -afternoon.

The low newspaper sales re-
flect the fact that for many peo-
pi¢ a paper has become a Jux-
ury ftem. Yet for the would-be
Zambian press baron underly-
ing factors remal? good: na
tional adult literacy is 73 per
cent and urbanisation is 56 per
cent —both high for Africa.

The issue of privatisation for

Zlmhlllwmtm
pers might fizzle out if the

Weekly Post goes daily and
other papers start up.

That would still leave state
control over radio, television
and the national news agency,
but a section of the media
would have become free. And if
the Zambian readers decide
that they are bored with MMD
rhetoric the L press
may finfl itsell in the embar-
rassing position of running in
the footsteps of its new competi-
Lors.

CEDRIC PULFORD is a

Dai 1y Mail

-mh-'-r

 WATHQUT FEAR O® ~ m

mwmmmmmm

!l-llll!lll!#ii!!llll!iill##ll#!il-l-!-liilr!--l-l-!l

East German Teenagers and the Media-Revolution

Achieving Western Standards Positive

Given the significant role played by the media in the lives of young

Future Expectations

by Manuela Gobel

people, Mmﬁumﬂympﬁetumydmmﬂuma&,bnhhm—

gard to their leisure habits, soualorﬂmuunarumla-modah Yet, the impact of the media revolution on the new federal states has ben gentle
mmmmmmeﬂmwmmmwD.H{Garnmmﬁhﬁafm\’mmw]ﬂwmd
the media within the last two years has almost reached westem levels. However, since the youth culture in the former GDR was already influ-
enced by western media before unification, mmmmmmm

OUNG people are keenly

aware of the latest pop

groups, fllms, entertain-
ment shows and what is
currently "in". Despite recetving
less pocket money, east German
teenagers take owning a
cassette recorder, a walkman or
a television just as much for
granted as do their western
peers. Their bedrooms are being
transformed increasingly into
"media centres”, where they
spend up to six hours dally
listening to music, and
above all watching television.
Based at its branch office in
Leipzig, the institute launched a
survey to investigate the extent
and implications of the "media
revolution” young east
Germans. Their findings are
now ‘contained in a report
entitled Jugend und Medien
1992 (Youth and Media 1992),
published by Vistas Verlag in

Berlin.
Listening to music is still the
most popular pastime for 13-17
year-olds. Teenagers sampled®in
East Berlin and Saxony listened
to the radio on average one and
a half hours a day, and a simi-
lar time is devoted to playing
music cassettes, LPs or CDs,
However, since most youngsters
have access to a video recorder
and every second youngster has
a television at home, they often
spend their leisure time within

their own four walls, visiting the

cinema, pubs or sports events
far less frequently than before
unification. Another reason for
this increasing domesticity is,
however, the lack of* cultural
amenities. Where local commu-

nities have provided young peo-
ple with premises and funds,

they are used intensively.
Television is also growing in
appeal for young east Germans.

Whereas in 1987 they devoted
one and a half hours daily to
this activity, 2 hours a day are
now spent watching feature
films, ad-spots and game
shows, catered for by private
stations such as RTL and SAT
1. Yet television is also a source
of information. Over 70 per cent
of the 1600 young people inter-

viewed reported watching tele-

vision news programmes severgl
times weekly. In contrast, the
print media are now “out”
among east German school
children and trainees, with just
over half relying on daily
(usually regional) newspapers
for information, compared to
the 70 per cent who read a
newspaper daily in 1990.
Youngsters in the former
"nation of readers” have less in-

terest in books, continuing a
trend observed in the Eighties.

On average, young people in the

—

new federal states read one
book of fiction or non-fiction per
month. However, 40 per cent
admit to never even opening a
book.

The supremacy of television,
however, should not be con-
struetd as an Indication of pas-
sive consumer behaviour. The
study revealed that young east
Germans are also active in their
spare-time. Creative hobbies

such as drawing, photography

poetry are becoming
increasingly important leisure
time activities for over one third
of those sampled. On the other
hand. the interviewees ex-
pressed less interest in tinker-
ing with l:m:ytlel mopeds or
electronic devices
Simfilarly, the trend towards
entertainment via television and
radio, ceinciding with a reduced
interest in current events,
Confinued on page | 1



